Kan ik mijn koophuis te huur aanbieden voor woonruil ? En zo nee, wat is een andere mogelijke constructie ??

Goedendag,
Kan ik mijn koopwoning in plaats A te huur aanbieden aan een huurder van een woning in plaats B die een huurwoning in plaats A zoekt ? Zodat wij zijn/haar huurwoning in plaats B kunnen gaan huren en hij/zij ons huis in plaats A van ons kan gaan huren ? Zo nee, heeft iemand een idee over een mogelijk andere constructie ?
Alvast bedankt,
Wilma

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je een sociale koopwoning waar je 30 jaar aan vast zit?ik namelijk wel en denk over eenzelfde constructie na!
dus ik ben benieuwd naar de antwoorden

Antwoorden (4)

Jouw koopwoning te huur aanbieden zal niet zo'n probleem zijn. Als je de huurder kent en er vertrouwen in hebt.
Ik zou een makelaar inschakelen voor alle ins en outs van het huurcontract.

De huurwoning in plaats B gaan huren kan wel eens problemen opleveren. Kan en mag die woning wel onderverhuurd worden? Dat zal de eigenaar moeten bepalen en goed vinden.
En ook daar zal een goed contract moeten worden opgemaakt, met dus een extra partij: huurder, verhuurder, en eigenaar.

De hele zaak hangt natuurlijk af van hoe lang je dit wilt doen. Je kunt het wel onderling regelen voor een korte periode. Maar dan nog: wie is verantwoordelijk en wie is verzekerd voor als er wat gebeurd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dit niet met alle partijen goed regelt, kun je behoorlijk in de problemen raken. De verhuurder van het huurhuis moet toestemming geven, want onderverhuur is meestal niet toegestaan. Ook moet je je goed bedenken welke voorwaarde je aan de huurder stelt die in jouw koophuis trekt. Stel dat je ooit weer terug wilt, dan krijg je de huurder er niet zomaar uit. Daarnaast moet je afspraken maken over schade aan het huis, want de verzekering weet niet beter dat jij de eigenaar bent en neem aan dat jij de opstalpremie blijft betalen. De verzekering kan moeilijk doen als blijkt dat niet jij, maar iemand anders hoofdbewoner is. Tenslotte is er wellicht een bank waar een hypotheek loopt. Ook die moet je inlichten dat de hoofdbewoner verandert.

Dan heb je nog de financiele kant, wat die je als de huurder jou de huur niet betaalt? Jouw (eventuele) hypotheek loopt wel door en jouw huur ook, je zit dan ineens met dubbele lasten. Wat als huurder van jouw huis overlijdt? Dan zit je ineens met twee huizen en is het goed om nu al te bedenken wat je in die situatie zou doen en dat ook in een rechtsgeldig contract moeten vastleggen.

Het lijkt misschien een hoop gezeur waarvan de denkt dat het toch niet zal gebeuren, maar met dergelijke constructies KAN er veel misgaan. Als je je vooraf goed indekt is de ellende dan waarschijnlijk nog te overzien.
paulus811
14 jaar geleden
kijk in je hypotheekvoorwaarden, bijna alle hypotheekverstrekkers verbieden het verhuren van je huis. Door de problemen op de huizenmarkt is er de laatste tijd wel een kentering zichtbaar en gaan een aantal hypotheekverstrekkers accoord met de verhuur van een kooppand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan vrijwel alleen illegaal omdat de bank dit doorgaans niet toestaat in de hypotheekvoorwaarden. Tenzij het huis dus is afbetaald zal het niet zo gemakkelijk gaan.