Waarom verschijnt bijna iedereen op deze site met een schuilnaam?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rectificatie: blijkbaar verschijnt niet bijna iedereen onder een schuilnaam, maar wel velen...

Het beste antwoord

Omdat het internet bepaald geen veilige plek is. En er hoeft maar 1 idioot te zijn die je gegevens wil misbruiken en je kan er een leven 'plezier' van hebben. Genoeg mensen hebben zo al eens vervelend bezoek gehad.
En eenmaal een bepaalde naam aangemeten laat je deze ook niet snel meer los. Waarom zou je ook. Houdt het herkenbaar en het maakt niet uit hoe je iemand noemt maar het maakt wel uit hoeveel mensen de persoon kunnen achterhalen die achter de uitspraak zit.
Macht der gewoonte helpt ook. Als je gewend bent om iemand aan te spreken met een bepaalde bij naam is het moeilijk dat te veranderen (ik weet nog van genoeg situaties van mijn studentenvereniging dat van sommige mensen bijna niemand wist wat hun echte naam nu eigenlijk was omdat iedereen alleen maar hun bijnamen gebruikte en ze zelf ook de gewoonte hadden aangemeten om zich met hun bijnaam voor te stellen) en ga je al snel jezelf onder je schuilnaam voorstellen omdat je dat nu eenmaal gewent bent..

Daarbij is het lang niet altijd even gezond om met op internet gepubliceerde uitspraken geconfronteerd te worden in bv een sollicitatiegesprek. Moderne bazen controleren dit soort dingen en je mening over gevoelige zaken kan je dan lelijk opbreken. Aparte hobby's helpen ook niet. De Amerikaanse overheid accepteert bijvoorbeeld geen mensen die rollen spellen spelen in functies die met vertrouwelijke informatie en strategische beslissingen te maken krijgen. En de meeste banken zijn er niet zo blij mee als een medewerker met naam en toenaam op een SM forum staat.
Vaak is er niet echt een aanwijsbare reden voor anders dan een zekere maatschappelijke mening of vooroordeel maar je wil toch zeker niet dat je carrière door de plee gespoeld wordt door een ongelukkige uitspraak die je als puber deed op internet bijvoorbeeld.

Een beetje anonimiteit kan geen kwaad. Het internet in een plek van anarchie en je moet echt uitkijken met wat je bekend maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

wie zegt dat het een schuilnaam is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heet jij dan echt braab?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oké ...wou ik alleen maar even weten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar als ik Deva zou heten zou ik hem zeker ook gebruiken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hihihihihi
Omdat mensen online graag een beetje privacy hebben en een schuilnaam een mooi iets daarvoor is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat anders wat je ooit gezegd hebt tot zeer lang nadat je het gepost hebt je kan achtervolgen op internet. Bijvoorbeeld als je ergens gaat solliciteren ofzo en ze googlen je naam..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb geen schuilnaam, jij wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor mijn naam is echt Deva
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...maar mijn kinderen zeggen ook wel eens 'mam' tegen mij... mijn geliefde zegt 'schatje' of hé jij daar...afhankelijk van het moment...
ik heb gewoon mijn eigen naam
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles wat je op het internet plaats (uitzonderingen daargelaten) is later, dus ook na het verwijderen van de tekst, nog terug te vinden. Dus dat zou inderdaad bij bijvoorbeeld een sollicitatie later tegen je gebruikt kunnen worden.

In de bron staat een site waarop je 'terug kunt gaan in de tijd'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen (zoals ik) lopen al even mee op internet en hebben daar zich een 'nickname' aangemeten (vandaar dat je ook een Gebruikersnaam en Echtenaam moet invullen bij veel inschrijvingen).

De mensen kiezen er niet voor om uitsluitend onder die naam bekend te zijn, maar dit is vaak wat beter herkenbaar en lijkt misschien ook wel wat 'stoerder'. Er is niets mis met gebruik van je eigen naam of zo'n nickname/schuilnaam (zolang deze maar consistent is en voor anderen herkenbaar is). Immers als je buurman z'n naam iedere dag zou veranderen weet je niet meer hoe je hem moet noemen. Maar het maakt niet uit wat die naam is. (al vind ik persoonlijk het gebruik van chinese/griekse of andere non-alphabetical tekens wel een bezwaar in verband met de mogelijkheid tot persoonlijk reageren).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja...

Waarom...

Ik ben op menig fora berucht en gevreesd. En dit terwijl vrijwel niemand weet wie er achter Starbless zit. Dit geldt overigens ook voor mijn directe omgeving...

Neemt niet weg dat ik me al een x-aantal jaar gewoon erg goed voel onder en met deze pseudoniem. En ik hou op deze manier nieuwsgierige mensen op afstand om mijn eigen privacy te bewaren. En dit geldt zowel voor mijn bewonderaars als mijn vijanden...

De tijd dat ik met naam en toenaam op het internet bekend was ligt al weer een jaar of 10 achter me. En dit was nog in de tijd van de hoge telefoonrekeningen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een alias. Een schuilnaam kun je dat niet echt noemen - het is heel eenvoudig om mijn echte naam, en zelfs mijn adres, telefoonnummer en emailadres te vinden.

Op andere sites wil ik anoniem zijn, en daar gebruik ik wel een echte schuilnaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn naam Naatje is een verbastering van Nathalie (mijn echte naam) maar mijn omgeving: vrienden, familie, collega's noemen mij altijd: naatje....dus ja...of het dan niet mijn echte naam is...? wel een beetje natuurlijk ;-)