Hoe kun je zien of een kippenei is bevrucht?

Als ik een eitje in de pan breek zie ik ooit zo'n dikkig sliertje. Wil dat zeggen dat het ei bevrucht is? Zo nee, wat is dat sliertje dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
10.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, alweer een eier-vraag. Het is echt pasen he... ;-)

Het beste antwoord

Een hen, een vrouwtjeskip, maakt in 25 uur één ei. Het ei begint als een klein geel balletje, de dooier. Deze zakt naar beneden door de eileider die 75 centimeter lang is. Onderweg wordt eiwit om het gele balletje gevormd, daarna twee vliezen en als laatst de eierschaal. Over de schaal doet de kip het langst, maar liefst 20 uur! De voorkant van het ei wordt puntig en de achterkant kant stomp.

Een boer kan niet zomaar zien of een ei bevrucht is. Pas als een hen ongeveer vijf dagen op de eieren heeft gebroed, kan een boer zien of het eitje bevrucht is. Dit doet hij door er een lamp onder te houden. Is het ei donker van binnen dan is die bevrucht en is die licht van binnen, dan niet.

Pluimveehouders die broedeieren, eieren waar nieuwe kuikentjes uit kunnen komen, produceren, verzamelen alle eieren. De eieren gaan naar een broederij, een bedrijf waar eieren uitgebroed worden, waar ze vijf dagen in een voorbroedkast liggen. Hierna gaan de eieren door een machine die kan ´zien` of een eitje bevrucht is. De onbevruchte eieren worden eruit gehaald en de bevruchte eieren worden verder uitgebroed.

Hennen maken niet iedere dag een ei. In december en januari nemen ze even een pauze om op adem te komen voor het voorjaar. Een hen legt dus ongeveer 300 eieren per jaar.
Van alle eieren die in de hele legperiode zijn gelegd, is ongeveer 80 procent bevrucht. Als de kippen en hanen nog jong zijn, is dit percentage vrij gemakkelijk te halen. Maar als vooral de haan ouder en krakkemikkig wordt, bevrucht hij zijn kippetjes niet meer. Als de kippenboer de oude haan niet zo vervangen, zouden de hennen allemaal onbevruchte eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx!

Andere antwoorden (4)

Als het is bevrucht dan zie je een donker pitje erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bevrucht ei is niet te zien, het ei moet bebroed zijn wanneer er iets gaat beginnen te groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft Ineke er niet bij staan dat het een bebroed ei is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een bevrucht ei is er niets te zien. Alleen wanneer het ei bebroed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd je kunt een bevrucht ei dat niet is bebroed gewoon eten
maar als er een kuiken inzit en je kookt het heb je 3 dagen last van de stank ik spreek uit ervaring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die haan gaat de kippen echt wel vaker treden (zo heet dat), dan alleen in de broedse periode.
Alleen als je ziet dat de kip gaat broeden, moet je het nest niet leeghalen, want dan tref je misschien een embryo aan.
(wij hebben kippen met een haan gehad)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ineke, nu is je antwoord wel goed en compleet.
dat kun je pas zien als de kip er een paar dagen op heeft zitten broeden
als je dan het ei tegen het zonlicht inhoud kun je zin dat het donkerder is als een niet bevrucht ei

Toegevoegd na 17 minuten:
zin=zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Na een dag of 5 nadat het ei bevrucht en bebroed is zul je adertjes en bloedvaatjes zien in een ei.
Het witte dat je gezien hebt in het ei dat is waarschijnlijk het hagelsnoer.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een ei dat bevrucht is maar niet bebroed kun je overgens gewoon eten.

Toegevoegd na 24 minuten:
Heb een mooie site gevonden waarbij je prcies per dag zien kunt een een ei dat bebroed word zich ontwikkeld.
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat sliertje houdt de eidooier op zijn plaats. Het heet de chalaza .

Als je ei bevrucht is , dan zie je soms een klein pitje in het midden. Als het iets langer bebroed is is het pitje rood geworden. Daarna steeds groter roder midden en na een paar dagen zijn er ook bloed vaatjes te zien.

Dus gewoon verse eieren eten . Dan overkomt je niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ei dat bevrucht is en niet bebroed dat is er niets te zien. Alleen wanneer het ei bebroed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd danielle