Wat is er eerder uitgevonden? De lucifer of de aansteker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf of je een tondeldoos ook een aansteker noemt.

Het beste antwoord

De tondeldoos is eigenlijk de voorloper van de aansteker, en diende dus om 'vuur' te maken. Het was een doosje waarvan de inhoud bestond uit tondel, een licht ontvlambaar materiaal. Dit kon bijvoorbeeld een stukje gedroogde tonderzwam zijn. Hiernaast had men nog een vuursteentje en een metalen ring, het vuurstaal, nodig. Deze bestond uit koolstofhoudend ijzer. Als de vuursteen dicht genoeg bij het katoen werd gehouden, kon men proberen om met de metalen ring een vonk op de stof te doen belanden. Indien dit lukte, kon een behendige gebruiker door wat te blazen een vlammetje opwekken. Als de stof goed genoeg in brand stond werd het weer uitgeblazen, waardoor de stof bleef smeulen. Door de tondeldoos weer te sluiten, kon de smeulende stof op een veilige manier aan een kettinkje worden meegevoerd en zo nodig kon de vlam weer worden aangewakkerd. De tondeldoos is in de 16e eeuw uitgevonden.
De manier van vuur maken met vuurstenen, stamt al uit de ijzertijd, zo.n 800 jaar voor Christus.
De eerste lucifer. De Chinezen vonden niet alleen het buskruit maar ook de lucifer uit. Volgens een tekst uit 950 werden staafjes dennenhout met zwavel geïmpregneerd. De uitvinding van deze 'lichtbrengende staaf' dateert uit het jaar 577.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lucifer

Toegevoegd na 2 minuten:
lucifer jaar 577, aansteker ergens in de 16e eeuw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aansteker,
ik weet niet waarom, maar volgens mij was het zo,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook de lucifer alhoewel ik wel denk dat het pricipe van een aansteker, een vuursteen en een vonkje daarvan eerder was dan de lucifer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk de lucifer. Die stamt uit het jaar 557, terwijl de aansteker uit de 16e eeuw stamt. Lang leve wikipedia ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in oude sprookjes hoor je over zwavelstokjes, niet over aanstekers.
ik ga voor de lucifer.