Hoe kan het dat de euro/dollar enz. soms meer waard word?

er soms minder waard...

Toegevoegd na 8 minuten:
graag in J&J taal...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jip en Janneke

Het beste antwoord

Dit noem je 'inflatie'. Elke munteenheid worstelt met dit probleem. Het hangt sterk samen met de hoeveelheid van een munteenheid er in de omloop is.
Vergelijk het met bijvoorbeeld pokemon kaarten. Stel je hebt een hele zeldzame pokemonkaart die iedereen wilt hebben. Daar willen andere mensen wel vele pokemonkaarten voor ruilen. De waarde is dus hoog. Dan besluit op eens de uitgever om een hele hoop van deze kaarten uit te brengen. Iedereen kan nu deze pokemonkaart krijgen en hij is praktisch waardeloos.
Op deze manier verloopt het ook ongeveer op de prijzenmarkt. Regeringen gaan vaak geld bijdrukken omdat ze dat nodig hebben om nieuwe dingen te betalen. De gemiddelde waarde van het geld gaat echter omlaag, omdat er meer van het geld in de omloop raakt. Zo krijg je bijvoorbeeld situaties zoals in Turkije een aantal jaar geleden, dat ze zes nullen weg moesten strepen van de biljetten, zodat de getallen hiervan wat hanteerbaarder werden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat noemen wij vraag en aanbod, is de euro schaars ten opzichte van de dollar dan stijgt de euro en viceversa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft allemaal met vraag en aanbod te maken. Is er veel vraag naar een valuta soort dan stijgt de koers.
Is er veel aanbod in een valuta soort (doordat er veel geld wordt aangeboden door bijv. leningen) dan daalt de koers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wisselkoers is de prijs van een bepaalde munt, uitgedrukt in een andere valuta.
Een koers van de euro van $0,87 betekent dat 1 euro gekocht kan worden voor 87 dollar-cent.

De wisselkoers van een munt komt tot stand door vraag en aanbod op de valutamarkt.

De valutamarkt
Vraag op de valutamarkt
?
Vragers op de valutamarkt zijn alle buitenlandse partijen die de valuta nodig hebben om in het betreffende land iets te kunnen kopen / te kunnen beleggen / te kunnen investeren.
Hoeveel er gevraagd wordt (en met welk doel), is terug te vinden aan de ontvangstenkant van de betalingsbalans.

Aanbod op de valutamarkt
!
Aanbieders op de valutamarkt zijn alle binnenlandse partijen die iets in het buitenland willen kopen/investeren/beleggen/enz en hun eigen munt willen omruilen (aanbieden) voor de benodigde vreemde valuta's.
Hoeveel er aangeboden wordt (en met welk doel), is terug te vinden aan de betalingenkant van de betalingsbalans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde van geld wordt bepaald door vraag en aanbod, precies zoals bij grondstoffen en goederen. Hoe meer olie er op de markt komt, hoe lager de olieprijs. Daardoor zorgen de olie-producerende landen ervoor, dat de productie niet hoger wordt dan de vraag. Zodoende kunnen ze een hoge prijs krijgen voor hun olie.

Wanneer een land als Amerika ineens veel geld in omloop gaat brengen (zoals ze de afgelopen twee jaar hebben gedaan), daalt de waarde van de dollar. De reactie van de Centrale Banken van andere landen hierop is: het in omloop brengen van meer geld. Zij willen namelijk niet dat de dollar zwak is en de eigen munt sterk wordt. Wanneer de dollar zwak wordt, moet Amerika veel meer dollars betalen voor de goederen die ze van het buitenland willen kopen. Hierdoor worden onze producten te duur voor Amerika en komt onze export stil te liggen.

Om deze reden toont bijv. RTL-Z elke dag de koers van de euro ten opzichte van de dollar.

Hieronder een opsomming van de hoeveelheid dollars die zijn gecreëerd uit het niets.

begin 2008: 825 miljard dollar in omloop
in september 2008 kwam er nog eens 900 miljard bij totaal = 1,8 biljoen
in maart 2009 kwam er nog eens 1,2 biljoen bij totaal =: 3 biljoen
Amerika had 200 jaar nodig om 825 miljard dollar te creëren. In minder dan een jaar tijd is de hoeveelheid dollars in omloop vergroot met een factor 3,7.

Wanneer de ECB niet had gereageerd op deze onbenullige acties van de VS en niet de drukpersen van de euro in 5 ploegen liet draaien, dan hadden we nu 5 dollar gekregen voor 1 euro en was het compleet over geweest voor Europa wat de economie betreft omdat de export stil kwam te liggen.

Nu weten we ook gelijk waarom alles zo duur wordt en waarom de staatsschuld zo hoog is geworden.