wat kan je doen om terug in meditatie te geraken ? Zijn er trucjes?

Mijn vriendin doet geestelijk werk en moet daarvoor in meditatie geraken.

maar tis nu al een poosje dat het haar niet meer lukt!kan er haar iemand helpen of bijstaan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Het is belangrijk om eerst de reden te zoeken waarom het haar plotseling niet meer lukt om te mediteren.
Heeft ze teveel aan haar hoofd? Heeft ze spanningen of stress? Of heeft ze misschien het gevoel teveel onder druk te staan door haar werk? Het kan ook dat ze lichamelijk ergens last van heeft waardoor het haar niet lukt om te ontspannen.

Wanneer ze probeert te mediteren, kan ze eens bij zichzelf nagaan wat er precies gebeurt zodra het niet lukt.
Met deze informatie kan ze gaan handelen.

Bij lichamelijke klachten kan ze naar de dokter of eens een andere houding uitproberen, bij druk op haar werk kan ze eens proberen een weekje vrij te nemen en op vakantie te gaan, de spanningen of stress zijn uiteraard ook veroorzaakt door een reden en daar kan ze ook een oplossing voor bedenken.

Als ze er niet uit komt kan ze er alsnog eens tussenuit gaan.
Misschien is haar lichaam en geest er gewoon even "op" van.
Denk eens een week of 2 niet aan mediteren, ga eens leuke dingen doen, lekker op vakantie. Geen druk, niets dat moet, geen zorgen.
Even een pauze, en wie weet kan ze er daarna weer fris tegenaan.

Uitleggen hoe ze kan mediteren is waarschijnlijk onnodig, aangezien ze het voor haar werk vast vaak doet.
Er moet dus echt een andere reden achter zitten waarom het niet meer lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die hoofdletters zijn niet nodig, wij verstaan je toch wel.

Wat bedoel je met "in meditatie geraken"?

Mediteren is elke techniek die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te relaxen en bovendien onze geest te verlossen van onnodige gedachtes en hersenactiviteit.

Je 'geraakt' niet in meditatie.
Je gaat stil zitten en focust op een ding of je ademhalen.
Dat vereist oefening en geduld.
Dat moet ze echt zelf doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, mediteren is iets dat je doet, niet iets waar je in geraakt.
Wat uw vriendin kan doen is rust zoeken. En geduld hebben, toelaten wat er is zonder zich daarover druk te maken.