Morgen uur licht uit, riskant?

Ik hoorde dat het riskant kan zijn wanneer iedereen daarna het licht/apparaten weer aan doet. Is dat echt zo? En wat is nu eigenlijk echthet nut?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het heeft een symbolische waarde. Het kan je bewust maken dat het eigenlijk weinig nut heeft het licht in de keuken, op de gang of waar ook te laten branden als je in de kamer zit.
Als iedereen alleen maar een paar lampjes uitschakelt is de kans dat er complicaties optreden niet zo heel groot. Als iedereen in elke woning, elke fabriek en elk kantoor tegelijkertijd naar de meterkast loopt en tegelijkertijd de de boel afschakelt door bijvoorbeeld de testknop van de aardlek in te drukken, dan ontstaat er een forse onbalans in het landelijk en internationaal koppelnet. De electriciteitsproductie is dan ineens niet meer in evenwicht met de afname, en dat kan een kettingreactie veroorzaken. Een mooi voorbeeld daarvan was de grote stroomstoring van 2003, die 55 miljoen mensen in 't donker zette.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke duim omhoog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Als iedereen precies op hetzelfde moment zijn licht aandoet, zal er een overbelastingspiek zijn, waardoor de kans aanwezig dat men (onvrijwillig) nog langer in het donker zit.

Over het nut van een uur het licht uit laat ik me maar niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet alle stroomverbruikers worden afgezet en verlichting is maar een klein deel van de totale energiebehoefte.
Het heeft alleen een symbolische functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat beweren ze ieder jaar, maar voor zover ik weet is er nog nooit een stroomuitval geweest omdat iedereen tegelijk z'n apparaten weer inschakelt.
14 jaar geleden
Vooraf bestond wat zorg over de effecten voor het stroomnet als veel mensen en organisaties tegelijkertijd het licht uit zouden doen. Het WNF had daarom gevraagd de actie gespreid uit te voeren. Volgens de woordvoerster is dat gelukt en zijn er geen problemen geweest