Hoe kom je van schaamte af? (zie uitleg)

op school ben ik erg rustig, praat bijna met niemand en zonder me af. ik ga alleen om met een select groepje mensen.

hoe komt ik hiervan af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee nog niet

Antwoorden (6)

Het is belangrijk om eerst te bepalen waardoor je je op school zo voelt. Waar je ben je precies bang of onzeker voor?

Ben je bijvoorbeeld bang voor wat de anderen over je denken? Schaam je je misschien voor je uiterlijk?
Probeer eerst te bedenken wat de precieze oorzaak van het probleem is, en ga daaraan werken.

Daarnaast kun je je probleem aan de vrienden vertellen waar je wel mee om gaat. Hen kun je vast en zeker begrijpen en zij kunnen je helpen.
Zo kunnen jullie eens met zijn allen proberen om bij een ander groepje te gaan staan, of bij een groepsopdracht eens proberen jullie groepje op te delen en met andere groepjes te gaan werken.
Of ga in de klas eens naast iemand anders zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaam jij je ergens voor of ben je gewoon verlegen?

Als je verlegen bent kun je proberen stapje voor stapje meer sociaal actief te zijn dan dat je normaal zou doen.

Probeer in de klas meer met anderen te praten of te werken. Doe vaker je mond open als er wat gevraagd word door de docent. Zo zullen anderen je sneller opmerken.

Het is ook helemaal niet erg om rustig te zijn. Zo te lezen ben je niet helemaal alleen, want je hebt vrienden. Misschien voel je je ook beter door met hen erover te praten.

En als je je echt ergens voor schaamt, waar is dit dan voor? Kom er gewoon voor uit, laat weten waar je voor staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou het helpen om in een winkel te gaan werken.
Je maakt onderscheid tussen mensen, die een wel en die andere niet... Stop met dat onderscheid en je probleem is weg... Als ik het zo invoel, dan ben jij naar iedereen anders, en daar ligt nu de schaamte... Het komt omdat je tegen persoon a heel anders doet dan tegen persoon b... Als je dat niet zou doen, wat was het probleem dan... Maar je durft wel kwetsbaar te zijn naar persoon a en niet naar persoon b... Dit komt allemaal door je gedachten, die bepalen heel je doen en laten... Als je daar nu eens geen boodschap aan had, dan was je probleem meteen weg...

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar ik zeg je wel dat daar de oorzaak en de oplossing ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt er pas van af, wanneer je dat niet meer wilt!

Accepteer je eigen introversie, het hoort bij jou.

Het is nl. jouw manier (geworden) om 'aardig gevonden te worden'.

Er zullen mensen zijn die jou zien en jou zullen waarderen voor je houding, dat zijn nu precies de mensen die jij naar je toe wilt trekken.

Er zijn mensen die jou hierdoor niet zien staan, maar dat ZIJN ook de mensen die je niet naar je toe wilt trekken.

Je doet het niet voor niets!
Jouw natuur heeft het zo geregeld,

Dat kun je niet afwijzen,
dan ga je tegen je eigen natuur in!

Realiseer je ook,
dat jouw onzekerheid hoort bij de levensfase waarin je nu zit!
Net als al die andere jonge mensen om je heen!

Ook zij nemen een houding aan, waarvan het hoogstwaarschijnlijk precies die mensen zal aantrekken en afstoten die ze WEL respectievelijk NIET kunnen gebruiken bij hun persoonlijke ontwikkeling!

Je MAG onzeker zijn.
Je bent nooit eerder zo GROOT en zelfstandig geweest!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleding. Wie ben je achter je facade? Laat dit zien door middel van je kleding. Je hoeft niet ineens als punker gaan rondlopen (mag natuurlijk wel), maar verander dit langzaam, zie hoe mensen daar op reageren en kruip daarmee langzaam uit je schulp.

Ik was ook een beetje eenkennig en merkte doordat ik mijn kleding-stijl veranderde dat mensen anders op mij gingen reageren. Een deel van de mensen ging er raar over doen, maar daar stond ik boven. Een ander deel gaf de kans om mezelf te laten zien.

Zo heb ik in een tijd dat het helemaal niet in was, slippers gedragen, een punk-broek gekocht en uiteindelijk mijn haar anders laten knippen.

Ik wilde me niet zozeer naar 1 groep toe bewegen, maar wilde toegang krijgen tot de meerdere groepen, zodat ik me niet meer zo opgesloten hoefde te voelen.

Maar dat hoef jij natuurlijk niet. Je kan jezelf ook naar 1 groep toe richten. Wil het niet te graag allemaal, houd het zuiver en laat jezelf ook rustig wennen aan je 'nieuwe zelf'. Verloochen je 'oude groep' niet, dat is jammer en onnodig, het kan echter wel zijn dat ze jouw verandering niet snappen, geef hen de tijd...

-.succes.-