Waarom zijn de winkels open als wij werken?

Veel mensen in Nederland hebben een baan van negen tot vijf. Is het dan niet vreemd dat de winkels juist dan geopend zijn? In veel Aziatische landen zijn de winkels vaak juist 's avonds open. Is dit gewoon een traditie? Heeft dit te maken met ons klimaat, of spelen er andere zaken een rol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou fijn zijn, na het werk shoppen. Elke dag mogelijk, niet alleen op koopavond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje domme vraag he? wat denkt hoe het heet voor de mensen die IN die winkel staan?? WERKEN misschien? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks domme vraag . Maar ik snap de sociale motiveringen die naatje bedoelt.

Het beste antwoord

Veel mensen hebben een baan van negen tot vijf, of grofweg ergens tussen acht en zes. Inclusief winkelpersoneel
Gelukkig zijn er ook een HEEELEBOEL mensen die overdag niet werken, of niet elke dag, of niet de hele dag, zodat er altijd een winkel open is als je vrij bent.
Het zal voornamelijk nog iets van vroeger zijn, toen sowieso alleen de kostwinner werkte, en de huisvrouw (of, in betere omstandigheden, het personeel) de boodschappen deed - voor zover ze al niet aan huis gebracht werden.

Vroeger waren hier ook veel winkels nog 's avonds open. Mijn opa had een kruidenierszaak die pas ECHT sloot als hij naar bed ging. Maar onder druk van onder andere de vakbonden die vonden dat winkeliers ook niet meer dan 8 uur per dag hoefden te werken, is dat drastisch teruggeschroefd. Tegenwoordig zie je echter weer een verruiming van de openingstijden. Waar ik woon kun jeelke dag tot 8 uur, een paar keer tot 9 uur, maar ook in een enkele supermarkt tot tien uur of zelfs de hele zondag of zondagmiddag terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ook het winkelpersoneel wil natuurlijk graag een beetje normale werktijden hebben. Standaard in de avonduren moeten werken is niet fijn.

Komt bij dat er overdag genoeg mensen zijn, die dan hun boodschappen willen/ moeten doen.

Tegenwoordig zie je wel een sterke verruiming van de winkelopeningstijden. Veel supermarkten zijn al standaard tot 22:00 uur geopend. veel grote winkelbedrijven zoals bijv V&D sluiten pas om 20:00 uur ( tenminste in de wat grotere steden).
14 jaar geleden
Gast, ik heb een poos in een aziatisch land gewoond. De winkels zijn daar welliswaar vaak langer open dan bij ons, maar niet pas na 5en.

Wat je wel heel veel ziet is dat ze tussen de middag gesloten zijn. Soms wel een uur of 2 aaneen gesloten. Zeker de kleintjes, niet de supermarkten. De potentiele klanten houden dan OF een siesta of gaan uitgebreid lunchen. Om dan toch een zekere omzet te kunnen waarborgen blijven ze 'savonds gewoon langer open.

Toegevoegd na 2 minuten:
wij nederlanders houden geen siesta en hebben een ander ritme dan aziaten. wij zitten graag om 6 uur aan tafel en om 7 uur voor de buis... een werkende aziaat komt pas na 7en thuis.. en gaat pas rond een uur of 8 aan tafel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik denk dat dit nog komt omdat dit van vroeger uit zo was. Dat de man werkte, de vrouw was huisvrouw en deed de boodschappen e.d.

En nog steeds zie ik meer vrouwen dan mannen overdag in de winkels.
Gelukkig zijn er genoeg mensen overdag die nog winkelen en boodschappen doen. Daarom blijven de winkels ook op dit tijdstip open.

En de winkels elke avond langer openhouden is voor de eigenaren zelf amper te doen, zolang in de winkel te staan.
En pas later op de dag openen en 's avonds later doorgaan... ik denk dat ze dan minder klanten zouden hebben. Heel veel vrouwen gaan 's ochtends boodschappen doen na dat de kidneren zijn afgezet.

En 's avonds nadat ik terug kom van een lange dag hoef ik niet zo nodig meer de winkels in. Dan wil ik even uitrusten.
En als de helft van NL er ook zo over denkt.. schiet dat niks op ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in Nederland van negen tot vijf werkt kun je nog tot 20.00uur of vaak 21.00uur boodschappen doen.
En in de grote steden heb je dan ook nog vaak de koopzondag daar bovenop.
Er zijn ook heel veel mensen die de avond of de nacht werken.
Je kan niet met iedereen rekening gaan houden maar als je in Nederland werkt is er tijd genoeg om je boodschappen te doen.
De negen tot vijf werktijden zijn vaak andere tijden geworden. De maatschappij veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alle winkels doen dat hoor...... bijv, jumbo, ah,praxis, leen bakker, ikea je ziet je kan nog aardig boodschappen doen na werktijd tenminste als je van 9 tot 5 moet werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Draai de vraag eens om
Waarom werk ik als de winkels open zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger deden de vrouwen het huishouden en de boodschappen terwijl de man werkte. Zo kang geleden is dat nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we allemaal verschillende werktijden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste supermarkten zijn geopend van s,morgens 8 tot s,avonds 8.
Dit is 12 uur per dag ,6 dagen lang=72 uur per week.
Een mens werkt normaal 40 uur per week.
Dan blijft er 32 uur over om je dagelijkse boodschappen te doen.
4 volle werkdagen.
Ik doe mijn boodschappen 1x per week,en dat is voor mij ruim voldoende.
Het vlees gaat in de diepvries,en de rest in de koelkast.
Winkelpersoneel heeft ook een beetje recht op vrije tijd.
Hier net over de grens is de penny supermarkt 6 dagen per week tot 22,00 uur s,avonds open.
En wat zie je ,een enkele buitenlander of iemand die iets te kort komt,en voor een paar euro in de kar heeft liggen.
weegt vaak niet eens op tegen de personeelskosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Traditie, gewoontevorming en gebrek aan aanpassingsvermogen zijn het antwoord. Want idd degene die werken hebben altijd dat probleem met de post, de bank en het winkelen en worden daardoor ergens gediscrimineerd. Er zijn wel kleine pogingen van banken om later te openen op één avond maar daar blijft het bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet zo lang terug werkten veel moeders nog niet en deden die in de tijd dat pa de centen moest verdienen de boodschappen, veranderende tijden nu vragen om aanpassingen van mensen.
Nu zie je veel winkels daarop inspelen en natuurlijk 24u p/dg internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de winkels zijn ook in de avond open tot 8uur en op donderdag tot 9uur (supermarkten) en de vakkenvullers en de mensen achter de kassa moeten zelf ook werken