Waarom is pure chocolade harder dan melkchocolade?

Of is dat niet altijd zo?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We weten nu allemaal waarom pure chocolade harder is dan melkchocolade, maar nog leuker is te weten welke eerder smelt. 1. Neem in een hand een stukje pure chocolade en in de andere hand melkchocolade. Knijp je handen dicht. Welke chocolade smelt het eerst? 2. Doe in een theeglas een stukje melkchocolade en in een andere theeglas een stukje pure chocolade. Vul de glazen voorzichtig met heet water uit de kraan. Roer met de theelepel tot de chocolade is afgekoeld. Wat zie je bij het afkoelen? Wat gebeurt er? 1. De melkchocolade smelt eerder dan de pure chocolade. In pure chocolade zit cacaopoeder en cacaoboter. Bij melkchocolade zijn ook nog melkvetten en melksuikers toegevoegd. De melkvetten smelten eerder dan de cacaoboter. Daarom smelt de melkchocolade als eerste. 2. Als je de chocolade smelt in het hete water, zie je bij het afkoelen 2 lagen. De cacaoboter en het melkvet drijven op het water. De cacaopoeder en de melksuikers lossen op in het water. Tohch leuk om te proberen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie!

Antwoorden (3)

Melkchocolade wordt gemaakt van cacaopoeder, cacaoboter, suiker, melk en smaakstoffen.

Pure chocolade wordt gemaakt van cacaopoeder,
cacaoboter, suiker en smaakstoffen.

Verschil tussen melk en puur is dus dat er melk is verwerkt bij melkchocolade. Dit maakt de chocola meestal wat zachter dan pure chocola.
14 jaar geleden
Vaak is dit wel zo.
Dit komt omdat er in pure chocolade voornamelijk cacao zit, en dit is droog, hard poeder.
Door melkchocolade zitten meer bestandsdelen, zoals eh, melk. Dit maakt het geheel een stuk smeuïger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat pure chocolade is gemaak van Couverture.
Het bestaat uit in blokken geperste chocolade met suiker en cacaoboter toegevoegd. Doordat couverture verhoudingsgewijs meer vet bevat is het gemakkelijker te smelten zonder dat het verbrandt. Het wordt vooral geleverd aan banketbakkerijen. De toepassing betreft vooral het vervaardigen van bonbons maar ook wordt het aangewend na smelting als dekmiddel voor taarten en andere patisserieproducten. Couverture wordt ook toegepast bij de bereiding van taarten en gebak. In kleinschalig huishoudelijk gebruik kan het vaak vervangen worden door repen (pure) chocolade. ---------------------------

-----? Wiki