Waarom heeft een spaarpot vaak de vorm van een varken?

Hoe is dat ontstaan?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip, WiseGuy23! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha zo kom ji aan je vragen prachtig ! daarom een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal verzin ik ze zelf, hoor (: Maar erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Colconbri ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, he?

Antwoorden (5)

Vroeger werd er door de armen het aanwezige varken lekker vetgemest zodat ze daar later een lekker maaltje aan hadden.
een echt spaarvarken dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt voort uit een soort van agrarische traditie.
Mensen kochten vroeger 1 of 2 biggen. Al het voedsel dat ze overhadden stopten ze in die biggen, om ze vet te mesten. (varkens gaan overigens ook heel spaarzaam met voedsel om. Ze zullen niets laten liggen wat eetbaar is; ze weten het altijd te vinden, hoe goed je het ook verstopt)

In de zomer hadden de mensen genoeg voedsel over om aan de varkens te geven. In november werd het steeds moeilijker om de varkens nog voldoende voedsel te bieden, en derhalve werden ze in die maand dan ook meestal geslacht.

Dat voedsel verzamelen voor die biggen, was dus vergelijkbaar met sparen. Koeien aten gras, maar om biggen vet te mesten tot flinke varkens voldeed gras niet voldoende. Mensen hadden vaak niet veel geld, dus moest men echt overal voedsel verzamelen/sparen voor de biggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaarpotten hebben vaak de vorm van een varken aangezien een vet varken in vroeger tijden geassocieerd werd met welvaart. Andere dier-figuren of andere vormen worden echter ook toegepast. Omdat het varken door joden en moslims als onrein dier wordt beschouwd, hebben sommige spaarbanken besloten dat een spaarvarken zoals Knorbert niet meer in de multiculturele samenleving past
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van het gespaarde kun je je vet mesten en de beeldspraak van vet is een varken... Anderzijds heeft dat beest het meeste volume voor zijn oppervlak, dus het is de beste vorm om te bakken... Daarom een varken...

Er is ooit iemand mee begonnen, en dat duurt nog steeds, omdat het nu in de dikke van Dale staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tien!
Spaarpotten hebben vaak de vorm van een varken aangezien een vet varken in vroeger tijden geassocieerd werd met welvaart. Andere dier-figuren of andere vormen worden echter ook toegepast. Omdat het varken door joden en moslims als onrein dier wordt beschouwd, hebben sommige spaarbanken besloten dat het spaarvarken niet meer in de multiculturele samenleving past.