Een koevoet is een ander woord voor een breekijzer. Je gebruikt het om meer kracht te kunnen zetten (hefboomeffect) om bijvoorbeeld iets open te krijgen of van zijn plek. Kan voor goede en slechte doeleinden gebruikt worden.

Het heet een koevoet omdat het gespleten hoefje , het voetje, blijkbaar iemand aan de poot van een koe deed denken. De benaming breekijzer ligt voor de hand, en het is dan ook voornamelijk bekend als nogal karikaturaal instrument voor inbrekers. Je krijgt er namelijk ook prima een gesloten deur mee open - zonder sleutel. Maar wel eenmalig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt ook een betje op een z.g. kamelenteen,maar het effect is heel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar krijg je een plusje voor. Wat een emancipatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord is + waard, maar een bokkepootje is lekkerder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik hem om in te breken :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom maar niet bij mij langs dan, we hebben een bel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die inkeping is ervoor om er spijkers ermee uit een plank te halen .
Marleen heeft al een superuitleg gegeven. Maar voor de duidelijkheid nog even een plaatje;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koevoet is een combinatie van koevoet en een breekijzer .
Die worden heel veel gebruikt voor sloop werkzaamheden
en zijn heel makkelijk om een houtenvloer open te breken . Met de licht gebogen kant wrik je de vloer los van de balk .
En met de andere kant met het gespleten uiteinde [koevoet] haal je de spijkers mee uit de plank .