De pijpensteel komt onder meer voor in een van de bekendste uitdrukkingen voor ons klimaat: het regent pijpenstelen. Men zegt dit van harde regen, die in rechte stralen neervalt, stralen die lijken op de lange witte stelen van de Goudse pijpen. Die stelen waren heel rank, vandaar uitdrukkingen als benen gelijk pijpenstelen en zo dun als een pijpsteel. De eenvoudigste Goudse kleipijpen waren niet veel waard, vandaar dat men zei: dat is geen pijpensteel waard. Van een kortademig iemand zei men, aldus een Vlaams woordenboek, zijn asem is zo kort als een pijpsteel. Een lezer uit Limburg stuurde de uitdrukking je kunt het niet fijner opmaken dan door een pijpensteel (je geld) en in Friesland zeggen ze de wereld door een pijpensteel zien voor ‘weinig ruimdenkend zijn’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang geleden werden er pijpen gemaakt van klei, die wit waren als ze klaar waren voor gebruik (ik weet niet of ze gebakken werden, of alleen gedroogd).
Die witte stelen doen denken aan de lichte stromen regen, als het 'pijpenstelen' regent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ze werden en worden gebakken, men noemt het ook stenen pijpen. Ik heb ooit nog wel een Gouwenaar gerookt en ze worden niet zacht als ze nat worden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje wel, feniks, voor je aanvulling : als kind hadden wij zulke pijpjes voor bellenblazen (ging trouwens voor geen meter....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat lag niet aan de pijp,maar aan het zeepsop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou héél goed kunnen...als ik zo terugdenk, vermoed ik, dat het een sopje was van sunlightzeep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met sunlightzeep moet het ook kunnen volgens mij, misschien stroomde er chloor uit de kraan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
géén idee....het was rondom 1957 - 1960 in Den Haag.
pijpensteel
` pij - pen - steel de -woord (mannelijk) pijpenstelen steel van een pijp (bet 2); het regent pijpenstelen harde regen valt loodrecht neer
gevonden op http://www.woorden.org/woord/pijpensteel