Waarom gaan mensen vaak al van uit het uiterlijk van een mens iemand slecht beoordelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (4)

Het uiterlijk geeft nou eenmaal de eerste indruk.
De wereld is gewoon visueel ingesteld.

Na die eerste indruk moet uit praktijk blijken of die indruk juist was of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een erfenis van de biologie. Een mens moest in een split second kunnen beslissen of-ie moet vluchten of vechten.
Dat kan alleen als he afgaat op uiterlijk (gedrag).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.

Het is namelijk zo dat in de forensische psychiatrie (lees; zedendelicten, geweldsmisdrijven) het wel duidelijk is dat uiterlijk niets te maken heeft met gedrag. Zo zitten er in een wachtkamer van een forensische polikliniek mensen strak in het pak, keurig te zijn, terwijl ze behandeld worden voor huiselijk geweld of zedendelicten.

Uiterlijk wil dus helemaal niets zeggen over of een persoon goed of slecht zou zijn. De mensen die dat geloven moeten eens wakker worden, hun hokjesgeest verbreden en stoppen met anderen te veroordelen met hun vooroordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het uiterlijk kan een indicatie zijn van de wereld waaruit de persoon komt. Deze werelden hebben allemaal hun bijklanken. bijvoorbeeld: mensen in een maatpak gaan vaak als slim met een goede job worden bestempeld. Daarentegen de sloddervos met zijn broek onder zijn billen en oversized shirts gaat mensen doen denken aan het getto leven en dus met geweld en moord.

Dit is zeker niet objectief maar elke wereld heeft zijn eigen problemen. Mensen gaan een manier zoeken om zich hiervan veilig te stellen. De gemakkelijkste manier is het uiterlijk. Het kan heel snel een indicatie zijn uit welke wereld deze persoon komt. Als dit een wereld van geweld is (zo afgebeeld in de media) dan gaan mensen dit mijden.

Sommige groepen mensen gaan nog verder. Zij gaan werkelijk door hun uiterlijk bewust aan te passen net die mensen proberen weren. Ik denk aan de hard rockers met hun kledij maar nog meer de gothic mensen. Zij gaan door middel van hun uiterlijk net bewust ergens mensen afschrikken. Mensen die dan dicht genoeg komen zijn ofwel van dezelfde mening of wel mensen die onbevooroordeeld zijn. Best een slimme benaderingsmethode. Uiteraard een vorm van veiligheid.