Zijn Border Collies over het algemeen erg bang aangelegd?

Wil ik wel eens weten van mensen die zelf een Border Collie hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Antwoorden (4)

Border Collies zijn van oorsprong veedrijvers, waarbij het hun taak was in het veld de schapen bij elkaar te houden. Daarbij is bang zijn een erg onhandige eigenschap, en aangezien dit een erg doorgefokt ras is voor dit sprecifieke doel lijkt het me logisch dat ze over het algemeen niet bang zijn. Zelf heb ik geen ervaring met ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet bang, maar wel wat afstandelijk naar vreemden toe.
Het zijn iig geen labradors ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met name Borderline Collies zijn erg angstig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Border Collies zijn niet bang aangelegd.

Misschien doel je op het feit dat een Border Collie vaak zijn staart tussen de benen heeft. Dit is onderdeel van de "herding/working position". Wanneer de hond met de staart tussen de benen, de voorpoten laag (soort buiging maken) en de blik strak op iets, is de hond in de "werkpositie".

De Border Collie wordt genoemd als het slimste hondenras.

Ik kan mij voorstellen dat het lijkt of ze bang zijn als ze niet goed verzorgd worden of als er niet genoeg stimulatie om hen heen is. Een Border Collie heeft van nature veel energie en moet dat ook kwijt kunnen. Daarom is het beter om de honden veel ruimte en aandacht te geven, het is absoluut geen schoothondje. Border Collies willen graag bezig zijn, niet per definitie om schapen bij elkaar te drijven, een frisbee vangen, of gewoon achter andere honden aanrennen en spelen is ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je voor de beschrijving van de 'werkhouding'.