Kan ik stemmen of iemand machtigen als zowel mijn paspoort als ID kaart net verlopen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Nee dat kan alleen met een geldige legetimatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zelfs over 1 dag verlopen moeten ze al moeilijk doen tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is voor de overheid een mooi extra inkomen. Vroegen ging je pas in Europa ook 5 jr. langer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog bedankt voor de +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan.
Helaas, dat is niet mogelijk...

Kieswet
Artikel J 24
1. Tot de stemming wordt slechts toegelaten de kiezer die bevoegd is aan de verkiezing deel te nemen, voor zover:

a. de voorzitter van het stembureau de identiteit van de kiezer heeft vastgesteld aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht;

b. de kiezer in het bezit is van de hem toegezonden of ingevolge artikel J 8 uitgereikte stempas, dan wel een kiezerspas of een volmachtbewijs.

2. De in het eerste lid, onder a, bedoelde vaststelling van de identiteit kan ook geschieden aan de hand van een kopie van het proces-verbaal dat van een vermissing van het document op ambtseed is opgemaakt door een opsporingsambtenaar van de Nederlandse, onderscheidenlijk de Nederlands-Antilliaanse of de Arubaanse politie, in combinatie met een document van de kiesgerechtigde op diens naam en voorzien van zijn foto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je dat voor 17 feb. j.l. bij het gemeentehuis had gedaan wel. Ze schrijnen daar om een of andere rare reden niet op het ID-bewijs te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de gemeenteraadsverkiezingen mag je ook je rijbewijs of je verblijfspapieren laten zien, om daar te stemmen hoef je namelijk niet officieel nederlands te zijn, maar moet je een legale verblijfsplaats in een bepaalde gemeente hebben.
Bij de landelijke verkiezingen ben ik bang dat je toch echt een paspoort of een ID kaart moet hebben.