moet je ook een soort van huur betalen als je in de gevangenis zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Antwoorden (8)

Nee, dat doen wij met z'n allen.
14 jaar geleden
nee, dat wordt betaald door de staat
via de belastinggelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat iemand, die een uitkering kreeg, voordat hij gedetineerd raakte, indirect wel huur betaalt, omdat de uitkering wordt gestopt in de maand volgend na opname in de strafinrichting.

De volgende sociale uitkeringen worden stopgezet:
Ziektewet;
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO);
Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA);
Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jong gehandicapten (Wajong);
Toeslagenwet (TW);
Algemene nabestaandenwet (Anw);
Werkloosheidswet (WW);
Wet werk en bijstand (WWB).
Alleen de AOW uitkering (ouderdomspensioen) wordt niet stopgezet bij opname in een strafinrichting.

Enkele uitzonderingen uitzonderingen geven wel recht op een sociale uitkering, deze zijn;
-de gedetineerde neemt deel aan een programma dat gericht is op resocialisatie;
-de gedetineerde verblijft in een tbs-kliniek en heeft proefverlof;
-de gedetineerde is een veelpleger en valt onder een speciale strafrechtelijke maatregel: plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders (ISD). Voor de gevangenschap moet de gedetineerde ook recht hebben gehad op een uitkering;
-de gedetineerde verblijft in een particulier opvanghuis zoals bijvoorbeeld Leger des Heils. Tevens bestond er voor de gevangenschap ook recht op een uitkering.
14 jaar geleden
Nee, je hoeft in Nederland niks te betalen wanneer je in de gevangenis zit.
Wel heb je de mogelijkheid om gratis een opleiding te volgen.
Je krijgt 3 maaltijden per dag en een eigen kamer.
Dus eigenlijk is het gewoon een luxe hotel, met als enige nadeel dat je er niet zomaar uit kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent duidelijk nog nooit in de gevangenis geweest: doen! Leer je een heleboel van.
En dan bedoel ik natuurlijk bij de open dag oid(voordat mensen denken grappig te zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf ben idd nog nooit in een gevangenis geweest, maar de uitdrukking van een luxe-hotel zonder uitgang heb ik van iemand die er 3 maanden heeft gezeten.
Ze voind het uiteindelijk zelfs makkelijker in de bajes dan thuis met een enkelband.
Natuurlijk moet je huur betalen, dat je dat niet meer weet begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die huur zou ook onbetaalbaar zijn. Een gevangene onderhouden is ontzettend duur, terwijl 80% weer terugkeert na de gevangenisstraf. Beter kunnen we ons belastinggeld besteden aan therapieen en enkelbanden. De recidive is daarna ook stukken minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lijkt me niet slim om iedereen gelijk een enkelband te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen die bereid zijn therapie te volgen, dus die iets van hun leven willen maken, die kun je een enkelband geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me dat je even moet kijken wat voor delict ze hebben gepleegd. Er zitten er genoeg tussen die je echt niet meer op straat moet laten, ook niet met een enkelband. TBS-ers die tijdens hun proefverlof alweer een moord plegen, waren namelijk ook bereid therapie te volgen. Ben het wel eens dat er vaker enkelband gegeven kan worden hoor, maar niet met het criteria...als je maar therapie wil volgen dan is dat voldoende. Dan zegt iedereen ja, ik wil therapie en ik wil wat van mijn leven maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens. Toch denk ik dat de criminaliteit behoorlijk omlaag kan als je mensen tijdens hun detentie ook helpt met hun problemen. Dat gebeurt trouwens al, in de gevangenis van Scheveningen heb je b.v. een afdeling waar mensen overdag werken bij een baas en ´s avonds in de gevangenis moeten doorbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is normaal. dat is niet alleen in Scheveningen. je gaat na verloop van tijd naar een "half-open"regime en daarna naar een öpen"regime. Als je open zit, werk je overdag bij een baas, in de avonden ben je in de gevangenis, en in het weekend mag je naar huis. Bij half open is het 1x per maand een weekend naar huis. Maar dat is als ze al een groot gedeelte van hun straf er op hebben zitten. Ze mogen nooit iemand zomaar weer de buitenwereld ingooien. Er zijn nu al therapieen die je moet volgen tijdens je detentie etc. dat is allemaal al. Voor kleinere vergrijpen en boetes en dat soort dingen, vind ik ook dat ze een enkelband kunnen geven. Iemand die geen boetes betaald is niet echt een gevaar voor de samenleving. En het kost inderdaad een stuk minder.
Je levert alles in wat je hebt. Dat is de huur die je betaald.

Je hebt geen inkomen meer, je leeft gescheiden van je geliefden, je hebt geen luxe zoals in een hotel wat veel mensen maar roepen, je leefruimte is zeer beperkt, je leeft elke dag volgens hetzelfde regime en als je maar "een scheet laat" wordt je gestraft, je bepaald helemaal niets meer zelf, de buitenlucht is niet meer vrij op te snuiven, je bent je vrijheid kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"moet je ook een soort van huur betalen
als je in de gevangenis zit?"

Gedetineerden hoeven geen 'soort van huur' te betalen,
maar ze MOETEN wél 'bijna elke dag arbeid verrichten'
(voor een slechts een paar euro per dag)...