Een executeur kan door de erflater zelf in zijn testament zijn benoemd en de erflater kan bepalen dat de kantonrechter een vervangende executeur benoemd indien de aangewezen executeur komt te ontbreken (art 4:142 BW).

In dat laatste beval benoemd de kantonrechter de executeur, in het eerste geval benoemd de erflater de executeur. In beide gevallen moet de executeur zijn benoeming aanvaarden (art 4:143 BW). Ik weet niet wat je met 'officieel' bedoelt, maar het kan zo wezen dat de kantonrechter benoemd (bij de vervangende executeur).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een goed antwoord op mijn vraag.

Andere antwoorden (3)

De executeur-testamentair moet van tevoren door de overledene aangewezen zijn.
Dit kan een notaris zijn maar ook een familielid of een bekende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan echter zijn dat de erflater in zijn testament een executeur (voorheen executeur testamentair genoemd) heeft aangewezen. In het oude versterferfrecht kon dit nog met een codicil geregeld worden, met het nieuwe erfrecht is alleen benoeming in een testament nog mogelijk (de benoeming in een codicil van voor 1 januari 2003 blijft echter nog geldig). De executeur kan een van de erfgenamen zijn, maar dat hoeft niet. Als er in het testament geen melding wordt gemaakt van een executeur dan kunnen de erfgenamen iemand een volmacht geven de nalatenschap af te handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit gebeurt in het testament, dit wordt door de notaris opgesteld.