Kun je mensen die van huis uit geen dialect spreken, het toch aanleren? #durftevragen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

ja ik ken iemand uit utrecht die in de achterhoek is komen wonen en die persoon spreekt nu heel goed dialect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet.
Niet alleen bij een dialect, als je in een vreemd land zou gaan wonen in een streek waar ook een soort dialect wordt gesproken, is dat de taal die je uiteindelijk gaat spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan er zijn zelfs cursussen in dialect
en aan de universiteit kun je een cursus Gronings volgen, of een cursus Limburgs volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker! Ik heb zelf een paar jaar in Keulen gewoond en gewerkt als eerste verkoopster in een mode-salon. Het Keulse dialect was in het begin onbegrijpelijk voor mij met alleen mijn 'school Duits' maar als je wilt verkopen moet je toch weten wat er gezegd wordt en je moet dan praten. Ik heb in het begin steeds gezegd dat ik buitenlandse ben en gevraagd of ze het in het Duits wilden vertalen. De Duitsers zijn dan in hun ijdelheid gestreeld dat je hun taal wilt spreken en zijn dan heel bereidwillig om je nog meer woorden te leren. Na enkele maanden sprak en verstond ik het Keulse dialect. Je leert het dus automatisch als je in die omgeving van dat dialect woont en vraagt als je het niet begrijpt. Mijn vader kwam tijdens de evacuatie 2de WO in Brabant terecht als Zandvoorter. Hij leerde daar mijn moeder kennen als Brabantse en ze zijn weer naar Zandvoort gegaan. Ze spreken nog veel Brabants en wij kinderen kunnen het dus ook spreken als haar familie op bezoek komt.
14 jaar geleden
Ik heb, toen mijn ouders met ons terug-emigreerden naar het Noorden des Lands, nog heel aardig Gronings geleerd en later door een partner een redelijk mondje Zuid-Drents.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan,de één is er wel gevoelig voor de ander niet. Ikzelf spreek vloeiend limburgs en weet niet beter,mijn broer niet die verstaat en spreekt het niet terwijl we toch op jonge leeftyd naar limburg zijn verhuisd.