Het komt uit de scheepswereld.
Een zeemansuitdrukking ‘toegepast op dat gedeelte van het loopend touwwerk, dat bij het vieren of inhalen achter de hand van den achtersten der vierende of trekkende manschappen op het dek ligt. Vandaar bij overdracht: iets in voorraad hebben tot gebruik bij voorkomende gelegenheid’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iets in de hand hebben is eigenlijk voor normaal gebruik bestemd, iets achter de hand is dus niet voor normaal gebruik bestemd en reserve, voor in geval van nood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een reserve hebben ,dat is veilig, het kan over geld gaan maar ook over voedsel. Het achter de hand houden maakt het niet zichtbaar voor andere. Je schuift het symbolisch met de hand opzij, zodat je het als een reserve kunt gebruiken.