De officiële naam van de buurt was YY, omdat Amsterdam verdeeld was in 50 buurten die met letters aangeduid werden (A-Z, gevolgd door AA-ZZ). De gewone naam was al spoedig de Pijp. Waar die naam vandaan kwam is niet helemaal zeker. De oudste verklaring komt uit de Amsterdamsche Courant (1892): "Waaraan de Pijp haar naam dankt, kan men eigenlijk het beste zien 's morgens tussen acht en negen uur. Wanneer men zich dan posteert bij de Hemony-, Van Wou-, Van der Helst- en Ferdinand Bolstraten, die de feitelijke trechters voor de Pijp zijn, dan ziet men welk een stroom van mensen zich door die straten naar de oude stad spoedt; dan zijn het feitelijk lange brede pijpen, levende 'wolken' uitblazende naar dat deel van de stad waar de kantoren zijn, de zaken worden afgedaan". Later zijn ook andere verklaringen geopperd, zoals dat de naam is afgeleid van het woord pijp in de betekenis van lange rechte poldersloot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 1851 werden de huizen in Amsterdam niet per straat maar per buurt genummerd. Iedere buurt werd aangeduid met ??n of twee letters en voor De Pijp was die aanduiding inderdaad YY. De Y-vorm kwam overeen met vorm van de regenpijpen in de met goedkopere huurwoningen volgebouwde volkswijk. De regenpijpen liepen namelijk niet recht naar beneden, maar (als materiaalbesparing) eerst schuin opzij om daar met de pijp van de buren samen te komen tot ??n afvoerkanaal tot aan de grond. De voor deze buurt karakteristieke Y-vorm en de buurtaanduiding YY hebben dus samen geleid tot de naam ‘De Pijp’.
Vanaf 1875 kwam er weer een einde aan de buurtnummering en is men weer gewoon straten gaan benoemen en nummeren, maar dat terzijde.
14 jaar geleden
Op de plaats van de huidige Albert Cuypstraat lag vroeger de Zaagmolensloot die afwaterde naar de Amstel. Toen de Van Woustraat werd aangelegd kwam er een pijp onder de weg door naar de Amstel. Dit zou de naam verklaren.
een jaar geleden