Ten eerste omdat onze overheid allerlei gegevens over ons vastlegt (waar we soms geen idee van hebben) en die achter onze rug aan derden (in ieder geval de VS) ter beschikking stelt. En ik wil niet flauw doen, maar ook de beveiliging zou beter kunnen. :-) en klopt het allemaal wel, wat erin staat?

Ten tweede omdat bedrijven hetzelfde doen. Geboortedatum, Sofinummer etc.

Ten derde omdat de overheid wetten en regels maakt die in de praktijk niet te handhaven zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het Electronisch Patienten Dossier. Ze zijn bedoeld om ons een gerust gevoel te geven, het is niet de bedoeling dat we onze rechten gaan halen.

Ten vierde omdat verzamelen en opslag van gegevens heiliger zijn dan onze privacy (kijk naar kilometer heffing, vingerafdrukken etc.)

Het enige waar de overheid zich tot nu toe druk over maakte is de veiligheid van stemmachines. Of zou dat met hun eigen baantjes te maken hebben? :-)

Daarom sta je 3 maart weer met een rood potlood.

PS. Er zijn heel veel mensen die zeggen: "Ik ben braaf dus ik heb niets te verbergen" Wel vervelend als je dan in een verkeerde postcode woont en wat bij de Wehkamp wilt kopen. Of dat er onterecht nog een lening voor je openstaat bij de BKR en je creditkaart wordt gekblokkeerd. Of iemand rijdt met jouw kenteken op zijn auto weg zonder te betalen bij een bezinestation..

Privacy is dus iets wat ons allemaal aangaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vingerafdrukken vragen bij het laten maken van een paspoort en/of ID-kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een buurman een camera richting je voordeur plaatst dat hij je in de gaten houdt. Als mijn huisarts mijn geschiedenis door spreekt met een ander patient of met andere buitenstaanders. Er zijn er genoeg te bedenken ,maar die laat ik over voor andere antwoorders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is sterk afhankelijk van je definitie van privacy en je definitie van beschamen. Je kunt denken aan elke database waar je persoonsgegevens in staan (bedrijven, verenigingen, overheden), het telefoonboek, cameratoezicht, legitimatieplicht, het moeten voeren van een kenteken op je auto, satellieten, telefoongegevens die gelogd worden door providers, internetgegevens die opgeslagen worden etc. etc. etc. De vraag is eigenlijk: wat is voor jou het beschamen van privacy? Pas dan kan de vraag goed beantwoord worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons recht op privacy is vastgelegd in de wet, de wet op de privacybescherming. Op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens kan je alles terugvinden over dit onderwerp.

Maar hoe het beschaamd (misbruikt) wordt... op alle mogelijke manieren. Overal waar jij gegevens achterlaat kan men die bewaren en naderhand gebruiken of misbruiken. Als je op internet surft, laat je sporen na. Als je met een mobiele telefoon rondloopt, laat je sporen na. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een methode om te achterhalen wat je wanneer hebt gedaan. De mogelijkheden tot misbruik zijn onbegrensd, althans... ze gaan zo ver als jouw bankrekening plus al je krediet, zo ver als jouw schaamte kan dragen, zo ver als jouw vrienden zich nog vrienden willen noemen. Want als alles van je bekend wordt gemaakt dat je nu toegankelijk hebt, blijft er nog maar weinig trots van jezelf over.
14 jaar geleden
Onlangs hoorde ik een verhaal van iemand die werd gebeld door de politie omdat hij moest aantonen waar hij was op een bepaald tijdstip en of hij een alibi had.

Er was namelijk in een klein plaatsje in Belgie een moord gepleegd. En toen reed die persoon over de snelweg langs het dorp naar Nederland toe. En op het moment van de moord belde hij met zijn gsm dus op de snelweg in Belgie op weg naar Nederland. En toen heeft de politie aan de hand van alle gepleegde telefoontjes in de omgeving van het dorp hem weten te traceren.
Of hij even een alibi had en waarom hij daar was.

Dat noem ik nou privacy schenden. Het is de omgekeerde bewijslast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het enige wat hij deed was een telefoontje plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op meer manieren dan ik kan bedEnken. Wat dacht je van pasjes van supermarkten bijv. daarmee kunnen ze precies zien wat je koopt, waneer en hoe vaak. En straks kunnen de ov maatschappijen in theorie precies zien welKe ritten je maakt en waneer. Al wrdt gezegd dat dit wel geregeld is in de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op alle mogelijke manieren... Manieren die je kent en manieren die je niet kent...

In feite is roddelen over een ander een schending van privacy...

Ik ga niet een lijst geven van mogelijke schendingen, dat mag je zelf doen...