Hoe zit het met met het verhalen van emotionele schade na een beroving?

Ik ben een tijdje geleden overvallen en heb mijn mobiel moeten afgeven nadat ik met de dood werd bedreigd, nu vroeg ik mij af nu 1 van de daders gepakt is en bekend heeft, of ik behalve de materiele schade ook emotionele schade kan eisen? Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit, want ik moet binnekort naar bureau!

Alvast bedankt voor uw reactie!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

Is beter dit met je advocaat te bespreken, die weet al de "ins en outs". Indien je er geen hebt kun je die aanvragen bij een juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is krijg je op een gegeven moment (voor de rechtszaak) een formulier waarop je de gelede schade kan invullen, ook emotioneele schade. Ik heb destijds 50 euro per slapeloze nacht geëist en gekregen.
Wel wordt alles in het redelijke bekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het politiebureau zal slachtofferhulp aangeboden zijn of worden. Zij kunnen u hierbij helpen, vraag dus ook om slachtofferhulp. Bovendien zal de politie vragen of gevraagd hebben of u zich wilt voegen in de rechtzaak. Zowel materiële schade als emotionele schade kan meegenomen worden in de strafrechtzitting. Wanneer u heeft aangegeven dat u zich wilt voegen, zal justitie tegen de tijd dat de zaak voor de rechter komt, contact met u opnemen. De officier van justitie zal dan uw geleden schaden eisen bij de rechter.

Kijk niet vreemd op als pas na meerdere maanden contact met u opgenomen wordt door justitie. Dit is eerder regel dan uitzondering. Het verschilt per parket, maar aardig wat parketten hebben nogal wat zaken om af te handelen.

Mijn belangrijkste advies: bespreek dit ook met slachtofferhulp, die zijn ervoor. Tweede advies: advocaat is in dit geval weggegooid geld.

Meer informatie van slachtofferhulp zelf: http://www.slachtofferzorg.nl/Voegen-strafproces/Wanneer/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg dat je niet meer goed kan concentreren door psychologische problemen hebt. hoe je daar vandaan af moet komen. enz enz. Zeg dat je elke avond met nachtmerries wakker wordt. eis zulke dingen allemaal...
Zeg dat eventueel dat je bijne in een vegetative wereld leeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als slachtofferhulp je niet verder helpt kan je maatschappelijk werk benaderen. Die hebben ook een juridisch loket!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Babyfaced, ik denk dat de waarheid de beste manier is, met de omschrijving van MrTijn zelf, in zijn eigen woorden. Liegen is jezelf schuldig maken aan meineed of valsheid in geschrifte, afhankelijk van hoe de verklaring wordt gedaan. Slachtofferhulp lost de problemen niet op, maar kan je wel helpen met je vraag: Hoe zit het met met het verhalen van emotionele schade na een beroving? Een goed begin voor psychologische hulp is de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een geschikte psycholoog. Heel veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de schade wordt bij de dader verhaalt. Als een geldbedrag wordt toegewezen, krijg je dat van het CJIB. Het CJIB vordert de opgelegde schadevergoeding dan terug bij de dader, daar heb jij dus geen omkijken naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop echt dat je het allemaal een beetje te boven komt. Ik vond indertijd de veroordeling veel belangrijker en fijner voor mijn gemoedsrust dan de geldelijke vergoeding die ik kreeg.
Nogmaals HEEL VEEL SUCCES!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom heb ik altijd so veel reaxies op mijn antwoorden.!
In Nederland is de uitkering van smartegeld niet zo geregeld als in de USA. Tijdens de strafzaak kun je de laatste tijd ook een simpele claim tegen de dader leggen, maar rechters zijn niet scheutig met de toekenning.
14 jaar geleden
Ik vond onderstaande website met hele nuttige informatie voor je, hierin word je in elk geval aangeraden om een advocaat in de arm te nemen. Succes!