MBO-Opleiding kiezen

Ik zit op de middelbare school in de 4e klas. In de brugklas deed ik havo-vwo maar ik heb nooit m'n best gedaan, het werd voor mij gelijk 2 mavo. Nu zit ik in de 4e klas, mijn examenjaar, maar ik heb geen idee over wat ik hierna wil gaan doen. Ik zat te denken aan havo, vooral omdat ik vroege leerling ben en wel twee jaar kan missen met mijn klasgenoten die 'geïmporteerd' zijn uit het buitenland en 2-4 jaar ouder zijn dan ik.

Maar oké dat is 't probleem niet, ik word pas aangenomen op de havo als ik gemiddeld een 7.0 sta, en er moet een wonder gebeuren wil ik dat bereiken. Nu heb ik dus geen idee over een opleiding. Ik heb verschillende beroepskeuzetesten en opleidings-testen gedaan en geen van de beroepen/opleidingen sprak me aan. Hoe zat dat bij jullie met het kiezen van een opleiding? En heeft iemand advies ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Je kunt ook gaan werken en daarnaast de avondhavo gaan doen, of certificaten halen en zo op een gemiddelde 7.0 komen.
Ik heb gekozen waar ik goed in was, niet wat ik leuk vond. Dat vind ik nog steeds jammer. Er blijft altijd de vraag wat als ik die andere keuze gemaakt had.

Probeer dus wel te vinden wat je leuk lijkt, desnoods ga je de opleidingen bij langs om te kijken, de sfeer te proeven. Het maakt niet zo veel uit op welk niveau je werkt, het maakt wel veel uit of je het werk leuk vindt en of je collega's een beetje bij je passen.

Overhaast je keuze niet, het werk waar je terecht komt is niet per definitie de richting die je gekozen hebt, maar de richting bepaald wel veel voor een lange tijd. Daar mag je best een jaartje bedenk tijd voor nemen als je dat nodig hebt. (wel even rekening houden met de leerplicht maar de benodigde cijferophaling kan daar bijvoorbeeld mooi invallen)

Succes met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kies iets op het gebied van IT/ICT dan kan het nog wat worden met je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga eens bij de decaan langs op school, voor advies of doe een beroepskeuzetest. Je kunt ook proberen om eerst opnieuw je VMBO-t diploma te halen met betere cijfers (en nu dus wel je best te doen) zodat je alsnog naar de HAVO kunt, zodat je wat meer tijd hebt om na te denken wat je wil gaan doen met de rest van je leven.
Ik kan me ook wel voorstellen dat als je 3 jaar geleden nog niet eens zin had om je best te doen het nu erg moeilijk is om een vak te kiezen voor de toekomst. Dus eerst maar eens je best gaan doen en dan er achter komen wat je wil doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga het leger in!

Join the army, travel to distant and exotic places. Meet interesting and exciting people, and kill them.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet het nog even wachten voor hem daar hij vijftien is. En hij loopt het risico dat zin carrière en leven afgelopen is voor hij twintig is. Machtig antwoord.
Heel veel mensen weten niet op jouw leeftijd wat ze willen.

Ik ben na een verkeerde (beroeps)keuze gaan werken.
5 jaar later wel wist wat ik leuk vond en toen ben ik een opleiding gaan volgen. Dat werk doe ik nog steeds met plezier.

Daarnaast moet je voor jezelf ook de keus maken of je wilt werken om te leven of dat je wilt leven om te werken. Niet iedereen wil een carriere en is een workaholic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een advies is gruwlijk moeilijk. Het is jouw leven. Ik wil wel even teruggrijpen op de havo-optie. Een wonder lijkt me niet nodig, wel een titanische inspanning. Doe dat. Ga ervoor, studeer vijf uur per dag en zorg voor die 7 gemiddeld. Laat brommer, bier, PC en meisjes maar even staan en laat zien wat je waard bent. Ben je havo/vwo waard? Laat zien. Laat jezelf zien. Nu.
GO GO GO GO SOLDIER!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai. Male chauvinism in negatief? Luie tieners zijn jongens, de tienermeisjes zijn brave studiebolletjes? Zesduizend excuses.
Maar, wat dacht je van viereneenhalf uur per dag en dan wel 6 op zaterdag en zondag? ;-)
De GOGOSOLDIER! mag wel blijven, toch? dat is al lang geen mannenberoep meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks huiswerk maken. Huiswerk is voor kleuters, netjes opgedragen gekregen, netjes volbracht - niet meer, niet minder. Kies nu zelf. Kies voor jezelf. Je moet ooit volwassen worden, no better time than the present. Nu (NU!) besluiten dat je iets van je leven wil maken en de afgelopen vier jaar hallodegiechel goed maken. Inhalen. Zorgen dat je nu nog leert wat je de afgelopen jaren hebt laten sloeren, wat jou op dat zesje heeft gehouden. Als dat lukt, kun je daar de rest van je leven trots op zijn. Als het niet lukt, kun je er nog steeds de rest van je leven trots op zijn. Je hebt het teminste geprobeerd. Probeer je het niet, heb je er misschien de rest van je leven spijt van. Nu kan het nog. Nog net. Je hebt nog maanden. Slechts maanden, maar maanden. NU!
GO!
):-D