Wat is een belbot en waarom belt ie je?

Dit naar aanleiding van Krakkemik's antwoord op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/ergens-achterkomen-annoniem-belt-mobiel.42116

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werd een tijdje geleden ook steeds anoniem gebeld. Of ik had de oproep gemist, of ik nam op en hoorde niks. Ook had ik een keer dat ik opnam en alleen hoorde "toets 1 om verder te gaan" en daarachter meteen de ingesprekstoon/toon van opgehangen door hun. Ik heb dus ook geen 1 getoetst (ben niet gek :) ) maar is dat dan ook een belbot ofzo? Ik werd nl niet doorgeschakeld.

Het beste antwoord

Bij een callcenter is het van belang dat elke medewerker zo veel mogelijk met iemand spreekt. Een niet-sprekende medewerker kost geld en levert niets op.

Als een medewerker eerst iemand belt, duurt het even voordat die persoon opneemt. En misschien neemt die persoon wel helemaal niet op, omdat hij niet thuis is, of omdat hij de telefoon niet opneemt wanneer een onbekend nummer belt.

Dat is verloren tijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om dat tegen te gaan, is een bel-robot continu een serie nummers aan het bellen. Wanneer iemand opneemt, wordt dat gesprek zo snel mogelijk doorgeschakeld naar een medewerker die op dat moment net klaar is met zijn vorige gesprek.

Zo kan de medewerker direct doorgaan van het ene gesprek naar het volgende. Er gaan geen kostbare seconden verloren.

Jij merkt dat doordat je opneemt, je naam noemt, en dan heel even moet wachten voordat je een stem aan de lijn krijgt. Soms hoor je ook heel even wat geruis, of een klik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een belbot is dus een belautomaat die door een groot callcenter wordt gebruikt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar een belbot laat de telefoon dus wel vaker dan 1x overgaan lijkt mij dus?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijft het raadsel van het maar 1x overgaan nog bestaan... dat gebeurde bij mij namelijk ook. ( inderdaad, dit nog even naar aanleiding van de vorige vraag die dounja in de link heeft staan) gekke dingen gebeuren er soms. Mooi antwoord overigens. +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet allemaal, ik heb ook wel eens een maand lang last gehad van zo'n ding. Meerdere keren per dag één keer overgaan, weg voordat ik überhaupt op kón nemen. Blijkbaar zijn ze soms te snel afgesteld. Ook voor een belbot neemt het wachten of iemand opneemt processen in beslag, en sowieso wil je een belbot niet laten bellen tot er overgeschakeld wordt naar voicemail. Je wilt hem dus niet onbeperkt laten wachten tot er iemand opneemt. De telefoon maar één keer laten overgaan is dan weer het andere uiterste. Foutje in de centrale.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een belbot mag slechts een beperkt aantal nummers bellen. Als hij er teveel tegelijk belt, loopt hij het risico dat er iemand opneemt zonder dat er een medewerker beschikbaar is. Om dat te voorkomen, worden reeds lopende telefoontjes gestopt zodra dat gevaar dreigt. Soms is de gespreksaanvraag (het "intoetsen" van het nummer door de belbot) dan al het telefoonsysteem ingestuurd. Hoewel de belbot al heeft opgehangen, gaat de telefoon bij de gebelde persoon toch één keer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker met deze toevoeging denk ik dat dit je nog eens 10 punten gaat opleveren... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, zó werden Krakkemik en ik slachtoffer van slecht georganiseerde workflow! Bij mij gebeurde dit voordat ik ooit van infofilter had gehoord. Normaal neem ik afgeschermde nummers nooit op (je spreekt maar een voicemail in, dan zie ik wel of je iemand bent die ik wil terugbellen), maar nu wílde ik juist iemand aan de lijn krijgen, gewoon om te zeggen dat ze me direct van de belbottelefoonnummerlijst af moesten halen!