Waarom een brandweer-paal?

Ik begrijp dat brandweermannen sneller beneden zijn met behulp van zo'n paal dan via een trap, maar waarom zitten die mannen niet gewoon gelijkvloers, vlakbij die wagens?

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik bedoel dus niet in diezelfde ruimte, maar bijv. in een kamer ernaast...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een glijbaan maken, dat is toch veel veiliger en ook leuker. Of misschien huren ze 's avonds stiekum wel dames in die rond die paal slingeren....je weet het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan komt er weinig meer terecht van dat blussen denk ik... : )

Het beste antwoord

Lang geleden waren alle huizen in de stad van hout. Er was geen telefoon. Brand werd soms gemeld door snel naar de brandweerpost te rennen. Meestal was het sneller wanneer de brandweermannen zelf de brand al kon zien.

Daartoe zaten de brandweermannen in een hoog gebouw, van waaruit ze de stad konden overzien. Ze zaten bovenin en speurden naar rook en vuur.

Zodra ze iets zagen, moesten ze er snel heen met hun brandweer-paardenkar. De snelste manier om van de uitkijkpost naar de kar te komen, was via een paal.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt aannemelijk. Blijft nog wel de vraag waarom we hier aan vast houden, met de huidige technieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad...zeer aannemelijk..
maar ook: waarom doen we het nu nog steeds zo?
het is volgens mij ook niet geheel gevaarloos...
je zal maar misgrijpen in de haast..of te snel afdalen terwijl je voorganger er nog niet af is.... : )

Andere antwoorden (3)

Omdat vierkante meters - ook die van brandweerkazernes - geld kosten.
14 jaar geleden
Omdat je 'boven' altijd lekkerder' slaapt..

En beneden...., wat dacht je van al die diesel- en oliedampen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cryofiel, gaf denk ik een aanvaardbaar antwoord.

Maar nu leven we in 2010 toch?

Brandweermannen doen ongelooflijk goed werk, dat vooropgesteld en dat moet zo blijven vinden we met z,n allen.

Maar.... mannen, het blijft om duistere redenen, toch voornamelijk een mannenwereld, hebben toch iets jongens achtigs in zich. En dat mag! Dit zeg ik als man!

Een team van deskundigen moet zich hier maar eens over buigen.

Mensen die bij de brandweer aan de slag willen hebben een verwachtingspatroon. En het langs de paal glijden hoort hier nu eenmaal bij.
Geen paal, geen brandweerman! Zou jij zonder paal brandweerman willen worden? Nou, ik niet!

Het lijkt er hoop ik niet op dat ik brandweerlieden wil kleineren, dit is zeker niet de bedoeling!

Ter vergelijking: Voor je een gemeenteraadslid wordt, heb je hier een bepaald idee over, een soort 2e kamer gevoel.

Dit is leuk, en spannend, anders begin je er niet aan.

Het gaat zo met veel beroepen, het resultaat van je verwachtingen moet ingevuld worden, anders begin je er niet eens aan.
Dus worden zaken ingevuld zoals ze worden ingevuld,

Dus: Zonder paal geen brandweermannen/vrouwen!