Als je aan iets moet schaven, hoe kan dat iets dan ooit meer worden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

De uitdrukking daar moet even aan geschaafd worden heeft betrekking met het is was scheef of zelfs nog niet helemaal netjes, de bedoeling van het figuurlijk schaven is dan ook het netter of goed maken van iets.

Schaven is een verspaningstechniek waarbij materiaal per strook wordt afgenomen met een schaaf
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
schaven betekent ook "slechte onderdelen verbeteren"

Als iets dus minder slecht wordt heb je MEER goed/positieve zaken etc etc
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schaven kun je ook zien als polijsten, waardoor het verfijnd wordt en dus beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vergelijkbaar met de kapper?
" even bijknippen?"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van (bij)schaven wordt iets nooit meer, maar als het goed is wel beter. Je schaaft nutteloze of onproductieve zaken/eigenschappen weg, waardoor de goede zaken/eigenschappen die overblijven beter tot hun recht komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat om iets bij te schaven soms iets toegevoegd moet worden of omdat het groeit.