Hoe zwaar weegt een anker eigenlijk?

Toegevoegd na 3 uur:
Bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.9K

Antwoorden (7)

van enige kilo's tot enige tonnen, ligt eraan of het een klein bootje of een gigantisch schip is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je hier iets vinden?:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anker_(schip)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwaar. Van enkele tientallen kilo's bij een zeilbootje, tot wel over de tienduizend kilo, zoals op het plaatje hieronder.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Van een paar kilo voor een klein bootje tot vele honderden zo niet duizenden kilos voor een oceaanstomer... Het moet zakken en zich vastklampen aan de ondergrond, de bodem... Hoe zwaarder het anker hoe beter het zich in de grond wurmt... en hoe beter het vast komt te liggen en het schip niet wegdrijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan aan wat voor boot hij moet hangen .
Ik heb er een van ongeveer 10 kilo met 20 meter zware ketting er aan maar ik heb ook maar een klein bootje.
Je hebt ze ook van 1500 kg maar dan praat ik over grote oceaan stomers.
en daar zit ook een lange grote ketting aan, om hem snel aan de grond te laten komen.
je hebt iik verschillene types anker met een haak tot met wel 5 haken.
zelfs heb je ze die compleet dicht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heb je in heel verschillende gewichten (van enige kilo's bij een sleepanker tot enige tonnen voor een boeganker) en het verschilt per type, toepassing dus en de scheepsgrootte. Veelal wordt gedacht dat het gewicht van belang is voor de houdbaarheid maar dat is niet zo. De houdkracht krijgt een anker van de vloeien en de compositie van het anker. Bovendien weegt de uitgezette ketting vaak meer dan het anker zelf. In de regel wordt er twee maal de waterdiepte ketting gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rond de 5 kilo...
Ander blijft de boot in liggen in het water