wordt je met homoseksualiteit geboren of komt het door je opvoeding/vrienden/gebeurtenissen in je leven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Het beste antwoord

Om een goed antwoord te geven, moet er vooral worden gekeken naar de definitie van homoseksualiteit en hoe ver dit biologisch te verantwoorden is.

Persoonlijk geloof ik dat er meerdere soorten homofilie bestaan. Er zijn mensen die inderdaad aangeboren verschillen hebben met andere mensen, waardoor ze zich meer aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht. Dit kan komen door hormonen, maar er zijn meer mogelijke oorzaken aan te wijzen (hiervoor zou ik alleen veel meer moeten uit wijden over de onderzoeken en de richtingen etc). Dit deel is niet te ontkennen en houdt dus ook in, dat het voor de meeste mensen ook geen keuze is om homofiel te zijn en verdienen ze daar respect en support bij. Let wel, het is in die zin tegennatuurlijk, dat wanneer iedereen homofiel zou worden, we uit zouden sterven. De uitzondering stelt de regel.

Naast de biologische oorzaken die aan te wijzen zijn, zijn er nog een aantal andere oorzaken (welke vaak worden aangewend om alles over 1 kam te scheren en het te fenomeen te proberen te 'genezen'). Wanneer men opgroeit met waarden die erg conflicteren met de algemeen aanvaarde waarden en normen, kan dit tijdens de tiener jaren zorgen voor afwijkend gedrag en emotionele en sociale teruggetrokkenheid. Dit kan tot gevolg hebben dat de seksuele ontwikkeling zorgt voor voorkeur naar afwijkende verhoudingen. Het is ook mogelijk dat een persoon dusdanige antipathie verkrijgt tijdens de ontwikkeling, dat dit zorgt voor een 'uitvlucht' naar de een van de twee overgebleven opties: liefde voor eigen geslacht of transseksualiteit.

Al met al, is homoseksualiteit een bestaande persoonlijke staat en of het als een afwijking kan worden aangemerkt is afhankelijk hoe belangrijk je de seksuele voorkeur van iemand vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je wordt er mee geboren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het een aangeboren iets..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb ooit een ducumentaire hierover gezien en het schijnt dat dit aangeboren is. Heeft dus niets met opvoeding enz te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft er alle schijn van dat je seksuele voorkeuren ingebakken zitten maar dat neemt wat mij betreft niet weg dat de ene mens deze gevoelens anders of meer ontwikkelt dan de andere.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het aangeboren is. Je ziet toch vaak al dat kinderen kenmerken hiervan hebben? Bijvoorbeeld jongen die met poppen spelen (En NEE, dan bedoel ik niet direct dat alle jongens die ooit met poppen gespeeld hebben homo's zijn)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn allerlei grijze gebieden tussen homoseksualiteit (alleen op hetzelfde geslacht vallen), heteroseksualiteit (alleen op het andere geslacht vallen) en biseksualiteit (op beide geslachten even sterk vallen). En dan laat ik andere seksuele identiteiten als gender queer etc. nog buiten beschouwing.

De basis van iemands seksualiteit is denk ik zeker aangeboren. Maar iemands seksuele identiteit in de praktijk is denk ik een combinatie van aangeboren seksualiteit en levensstijl. Het eerste staat vast, het tweede kan beïnvloed worden door omstandigheden en keuzes.

Zo kan bijvoorbeeld iemand met een aangeboren seksualiteit van 75% hetero en 25% homo, beïnvloed door allerlei omgevingsfactoren en keuzes, zich identificeren met het etiket 'homo', of met het etiket 'bi', en daar ook naar leven.