Waneer viert een boedist nieuwjaar (en of vieren ze het niet ) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

Drie daagse viering van het boeddhistishe nieuwjaar beginnend op de laatste dag (de volle maan) van de hindoe-maand Chaitra. Meestal is dat de eerste volle maan in april. Het feest is een hoogtijdag in Thailand, Birma, Sri Lanka, Cambodja en Laos.

In landen die het Theravada boeddhisme volgen (zoals Thailand, Burma, Sri Lanka, Cambodia en Laos) wordt het boeddhistische nieuwjaar gedurende drie dagen gevierd; beginnende op de eerste dag van de volle maan in april.

In landen die het Mahayana boeddhisme volgen begint het boeddhistische nieuwjaar op de eerste dag van de volle maan in januari. Culturele en etnische achtergronden bepalen echter op welke dag het nieuwjaar gevierd wordt. In China, Korea en Vietnam wordt nieuwjaar eind januari of begin februari gevierd (volgens de Chinese maankalender), terwijl Tibetanen het nieuwjaar pas een maand later vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Drie daagse viering van het boeddhistishe nieuwjaar beginnend op de laatste dag (de volle maan) van de hindoe-maand Chaitra. Meestal is dat de eerste volle maan in april. Het feest is een hoogtijdag in Thailand, Birma, Sri Lanka, Cambodja en Laos.

In landen die het Theravada boeddhisme volgen (zoals Thailand, Burma, Sri Lanka, Cambodia en Laos) wordt het boeddhistische nieuwjaar gedurende drie dagen gevierd; beginnende op de eerste dag van de volle maan in april.

In landen die het Mahayana boeddhisme volgen begint het boeddhistische nieuwjaar op de eerste dag van de volle maan in januari. Culturele en etnische achtergronden bepalen echter op welke dag het nieuwjaar gevierd wordt. In China, Korea en Vietnam wordt nieuwjaar eind januari of begin februari gevierd (volgens de Chinese maankalender), terwijl Tibetanen het nieuwjaar pas een maand later vieren.

Datum: dinsdag 30 maart t/m donderdag 1 april
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron vergeten? -1 voor plagiaat.