Hoe kan ik de schoonmaakwoede van mijn partner slim en diplomatiek aanpakken?

schoonmaken is in mij optiek in wezen niets anders dan het verplaatsen van vuil. Nutteloze bezigheid.
Mijn partner ziet elk stofje en gaat al uit haar dak als ik het bord een millimeter verkeerd neerzet.

Hoe kan ik haar aanpakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in ieder geval een goede vraag om het diplomatiek te willen aanpassen + voor je vraag.

Het beste antwoord

Er kunnen twee dingen spelen.

a) door op te ruimen ruimt zij haar innerlijke zelf ook op. Zo kan zij zichzelf van binnen ook schoonmaken.

b) Misschien heeft ze vanuit haar jeugd een trauma opgelopen en denkt ze dat ze doodgaat als het niet schoon is.
Een vriendin heeft dit bijvoorbeeld (gehad). Zij had toen zij 11 was een keer op tv een programma gezien over de 3e wereld. Daar werd toen gezegd dat door de slechte hygiëne er veel doden vielen (en zag ze een gore toilet). Op 11 jarige leeftijd heeft zij dit verkeerd opgevat en denkt ze nu dat ze doodgaat als het niet schoon is. Door een erge ziekte.
Vanaf haar 11e, tot en met haar 51e heeft ze dit beeld onbewust. En dit is in die jaren ook geëvalueerd.
Totdat we hier achterkwamen, omdat ik haar eens een serie vragen stelde over wat het betekende voor haar om zo schoon te maken. Waaraan ze dan moest denken en hoever het terug ging in haar leven.
Wat ook hielp is dat haar vader militair was. Dus het moest glimmen en er was veel discipline. Dat maakt ook een 3e optie mogelijk, maar die gaat nu te ver.

Nu maakt ze nog steeds wel schoon, maar meer volgens a). En dat is ook een prima methode als ze het goed doet.

----

Zelf heb ik de mening dat een pan niet hoeft te glimmen om schoon te zijn. En schoonmaken is prima, als je je maar beseft dat het enige wat een schoon voorwerp kan doen is vies worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Stuur maar naar mij, kan ze thuis geen doekje meer zien. Mega klus hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Niks aanpakken. Samen praten over ieders kant van het verhaal en samen proberen een soort van gulden middenweg te vinden of op zijn minst een oplossing voor het probleem waar jullie beide mee kunnen leven.
Niet jouw manier van er tegenaan kijken is het beste en ook niet die van haar. Jullie moeten samen in dat huis wonen en moeten dus samen tevreden zijn over de manier waarop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat jij er niet veel aan kan doen, de schoonmaak woede, van je partner is iets wat bij haar hoort en alleen zij kan dit veranderen, áls ze dat wil.
Misschien kun je er de voordelen van inzien, altijd een lekker schoon en opgeruimd huis??

Je kan altijd een gesprek aangaan en uitleggen dat je er een beetje moedeloos van wordt.

Verder is schoonmaken niet het verplaatsten van vuil......tenminste dat kan niet de bedoeling zijn, het verwijderen van vuil lijkt mij effectiever :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer nooit een ander te veranderen. Vaak is het beter om jezelf aan te passen. Accepteer je partner zoals ze is. Waarschijnlijk zal ze op den duur uit zichzelf langzaam veranderen.
jc54
14 jaar geleden
Ik denk dat je met een probleem zit. Die schoonmaakwoede is vaak dwangmatig. Of het is iets wat zij van huis uit heeft meegekregen. Het is heel moeilijk om hier tegenin te gaan.

Als jij je bord al iets verplaatst en dan roept al een heftige reactie op gaat over de grenzen van het normale.

je moet er met haar over praten. Wat jij zegt dat het verplaatsen van vuil is, is ook niet waar. Het is best zinvol om schoon te maken, maar het moet zijn grenzen hebben.

Het samen praten is heel belangrijk. Maar alsjeblieft ga niet boven haar staan om haar de les te lezen, sta naast haar. Eerst heel veel van elkaar houden en dan praten. Als liefde de basis is van het gesprek dan kan je heel veel tegen elkaar zeggen, zonder te schieten en zonder bedreiging.

Ik zeg dit omdat zo'n schoonmaakwoede heel diep zit, het is vaak een invulling van het leven. Stel er iets tegenover. Een leuke cursus gaan volgen, vrijwilligerswerk, een baan, samen leuke dingen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanpakken van het probleem lijkt me beter dan haar aan te pakken. Je zou ook eens een goed gesprek met haar kunnen aan gaan dat er nog andere zaken in het leven zijn dan alleen maar poetsen.

Ik ben hetzelfde als je vriendin en het heeft jaren geduurd voordat ik wat makkelijker werd voor mezelf. Ik kan jou wel vertellen als jij het verkeerd aanpakt zij jou ook gaat zien als vuil, dus ook jij eruit gaat.

Schoonmaken is geen verplaatsen van vuil. Dan zou je immers jezelf ook niet meer douchen en je tanden hoeven poetsen want ze worden toch weer vuil?!

Probeer allebei een compromis te sluiten; jij wat meer opruimen en meehelpen en zij wat minder tijd besteden aan het poetsen. Succes want dat heb je nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreek een schoonmaakvrije plek af, ga in onderhandeling en markeer een stukje voor jou en een stuk voor haar... Elkaars territorium respecteren en dan kun je er toch mee leven hoop ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is een vreselijke perfectionist. En dat kan voor anderen vreselijk moeilijk zijn zoals jij al aangeeft dat je het bord verkeerd neerzet.

Ga eens heel voorzichtig om de tafel zitten en erover praten zonder haar dat zij zich aangevallen voelt. Maar leg eens uit wat het met jou doet, want kan me voorstellen dat jij hier weer onzeker van wordt en niets meer durft aan te raken. En dit niet prettig is om zo te moeten leven.

Schoonmaken is prima maar dit is voor haar dwangmatig. Vraag eens of ze er plezier aan heeft om zo schoon te maken. Of dat het ergens uit voort is gekomen of dat zij onzeker is en in schoonmaken gigantisch uitblinkt.

Als we nog een stap verder gaan kan het ook zijn dat ze aan smetvrees lijdt. Hieronder de link om eens te lezen of dit voor jou herkenbaar is.

Smetvrees beheerst je hele leven. Vaak heb je allerlei reinigingsrituelen die heel precies moeten worden uitgevoerd. Poetsen is een uitlaatklep om je angsten de baas te blijven. Mensen met smetvrees weten vaak wel dat hun angst onterecht is. Toch kunnen ze de drang om schoon te maken maar niet opzij zetten. Ze voelen zich pas prettig en veilig als alle rituelen goed zijn uitgevoerd.

Schoonmaken is vaak niet genoeg: je bent continu bezig met het voorkomen dat schadelijke stoffen je huis binnen dringen. Er bestaat ook een vorm van smetvrees waarbij je jezelf altijd vies voelt. Het idee van viezigheid of besmetting kan zo beklemmend werken, dat er heftige paniekaanvallen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo negatief is het schoonmaken ook weer niet. Het is wel degelijk nuttig.
Maar hoe maak je haar duidelijk dat ze overdrijft.
Ja ik zou in een duidelijk gesprek aangeven dat ze moet veranderen omdat jij deze manier van leven met haar samen niet meer ziet zitten.
Als je deze situatie nu niet aanpakt dan wordt het een grote ergernis bron. Dat houden jullie niet vol.