Een fantasie kan een leugen zijn.... je fantaseert een verhaal dat niet klopt: een leugenachtige fantasie.
Een fantasie zit vaak in je hoofd en wordt niet uitgesproken, een leugen wel. Een leugen is pas een leugen op het moment dat het naar buiten komt. Een fantasie is veilig, zit in je hoofd. Op het moment dat je een fantasie kenbaar maakt aan anderen kan het een leugen zijn. Een fantasie kan ook een wens zijn, een verlangen naar iets. Een leugen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Fantaseren daar merkt niemand wat van.
Liegen wel.
14 jaar geleden
Bij liegen vertel je iemand iets dat niet waar is terwijl je doet alsof het wel waar is.

Bij fantaseren heb je niet het doel de waarheid te verbergen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is precies het zelfde... Maar bij liegen denkt de eigenaar van het fenomeen iets niet goed te doen, bij fantaseren heeft men dat dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik fantaseer anders best wel eens over iets dat niet okay is hoor...
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik mee genieten?
@xinix,wederom lieve Lita en zoek nu eens op,wie dat is/was.
M.i. heeft het niets met elkaar te maken.
Fantaseren is in je zelf of met behulp van dingen die je in je omgeving ziet een nieuw verhaal bedenken.
Liegen is domweg een ontkenning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liegen is doelbewust de waarheid verbergen,je zegt dan iets waar je zelf beter van word of ergens mee onder uit komt terwijl je weet dat het niet zo is.

Fantaseren is denken aan andere dingen die je graag zou willen of zou kunnen,om even heerlijk weg te dromen bij bv het iedee wat je met een miljoen zou doen.Het is je even onttrekken aan je eigen leven om iets moois te bedenken.
Daar schaad je niemand mee.

dus je fantaseert over wat je zal doen met een miljoen als je het zou winnen,en je liegt wanneer je zegt dat je dat gewonnen heb(als dat dus niet zo is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Zijn natuurlijk twee héél verschillende dingen.

Ik fantaseer heel veel. Over de toekomst, wat ik wil bereiken/presteren. Wat ik met de 20 miljoen ga doen, die ik met de oudjaarstrekking ga winnen.
Wanneer je liegt spreek je niet de waarheid tegen iemand. Dus zeg je dat je gister in het café was terwijl je bij je buurvrouw was (voor een kopje thee natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan fantaseren dat ik nu bij mijn "vriendinnetje"ben en daar allemaal leuke dingen doe ( ganzenborden en zo - grin-) ik kan ook zeggen dat ik op tijd mijn bed ben in gegaan i.p.v. dat ik nu achter de pc zit op dit onchristelijke uur ............ maar dat zou een keiharde leugen zijn ......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liegen is tegen iemand iets zeggen wat niet waar is en fantaseren is iets denken wat fantasie is dus wat niet echt is.