Paarden op het land staan altijd in een wei met een wit hek eromheen, of een wit lint. Waarom is dat?

Ze kunnen er makkelijk overheen, maar dat doen ze kennelijk niet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (6)

het witte lint is vaak doorweven met koperdraad, is dus in werkelijkheid schriklint.
Het witte hek zal wel de pesoonlijke voorkeur van de landeigenaar zijn en op toeval berusten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is om bij uitbreken ernstig letsel te voorkomen. Bij prikkeldraad zou de schade bijvoorbeeld bij een racepaard aanzienlijk zijn. Sommige 'rijke' mensen doen het ook wel omdat het gewoon mooi staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook als een afscheiding niet hoog is gaan paarden er niet over; paarden springen niet uit eigen beweging. Om paarden te laten springen moeten ze speciaal worden opgeleid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hiernaast is het ook een grens. Om maar een simpel voorbeeld te noemen: Sommige insecten die je op een zwarte tafel legt en een witte cirkel om ze trekt, zullen nooit de cirkel verlaten. Het is een grens die je over moet en dat is voor het ene soort lastiger dan de ander, natuurlijk ook afhangend welke grens je stelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom hek of lint?
-zodat de paarden op dat stuk land blijven-
-een hek is duurzamer en staat netter-
-lint is meestal schrikdraad-

waarom wit?
-is meestal het goedkoopst-
-witte hekken wordt door veel mensen als mooi en chique beschouwd-
-wit is goed zichtbaar-

Omdat het landschap in Nederland aan het "verpaarden" is, stellen gemeenten steeds vaker eisen aan omheining (deze moet steeds vaker natuurlijker zijn of beter opgaan in het landschap... zoals groen schriklint ipv wit)

vroeger werd er ook gebruik gemaakt van prikkeldraad en gladde stroomdraad. Hier wordt minder gebruik van gemaakt omdat het ernstig letsel kan veroorzaken als het paard hierinverstrikt raakt. (draadwond)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het witte lint zit koperdraad waarop stroom staat. Als een paard dat eenmaal weet (doordat hij dat al een keer aangeraakt heeft) zal het paard niet nog eens proberen om het aan te raken want dan krijgt hij een harde schok.

De kleur wit is goed te zien voor een paard (en voor mensen) ook in het donker. Zo kan het paard als het bijv. donker is niet perongeluk tegen het lint aanlopen en zich rot schrikken.