Waarom is 13 een ongeluksgetal?

Mensen zeggen vaak:
Het is vrijdag de 13de!
Maar waarom is 13 dan een ongeluksgetal?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Het beste antwoord

Omdat 13 het atoomgetal van aluminium is?

Dit heeft ermee te maken dat nummer 13 aan het laatste avond maal 'Jezus + 12 apostelen' hem verraden heeft en dit was Judas. Dit was op een vrijdag de 13de tijdens de vierde Volle Maan van het jaar '31'. Hiermee geef ik dus direct antwoord op de vraag, waarom Pasen altijd op een andere datum valt. Maar Pasen is altijd de eerste zondag na de vierde Volle Maan van het jaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat is afkomstig uit de bijbel: Judas was de 13e apostel, de laatste die aan tafel ging zitten, en hij heeft uiteindelijk Jezus verraden. Dat is overigens het meest gebruikte verhaal, maar er zijn nog anderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Europa en Amerika wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd. Dit zou ermee te maken hebben dat het 1 + 12 is. Twaalf wordt beschouwd als het getal van 'perfectie', bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament is er sprake van 12 apostelen. Meer dan perfect moet dus, doorredenerend, ongeluk brengen. Bij het Laatste Avondmaal was Judas de dertiende die aanwezig was en die hem later ook verraadde. Opmerking: wiskundig gezien is overigens 12 geen perfect getal, terwijl 6 dat wel is (6 = 1 + 2 + 3, en ook 1 x 2 x 3) (12 is een overvloedig getal).

In verband met het bijgeloof rond het getal 13 hebben in de Verenigde Staten sommige hotels geen kamer 13 en sommige gebouwen geen 13e verdieping (boven de 12e verdieping is dan de 14e). In Parijs ligt een straat waarbij huisnummer 13 is overgeslagen. In vrijwel ieder vliegtuig is er geen rij 13; op rij 12 volgt rij 14.

Zo werd Gerard van het Reve, die op 13 december is geboren, ingeschreven op de 14e.

Vrijdag de dertiende wordt als een ongelukkige dag beschouwd. In Spanje en Latijns-Amerikaanse landen is dinsdag de dertiende de ongeluksdag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Europa en Amerika wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd. Dit zou ermee te maken hebben dat het 1 + 12 is. Twaalf wordt beschouwd als het getal van 'perfectie', bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament is er sprake van 12 apostelen. Meer dan perfect moet dus, doorredenerend, ongeluk brengen. Bij het Laatste Avondmaal was Judas de dertiende die aanwezig was en die hem later ook verraadde. Opmerking: wiskundig gezien is overigens 12 geen perfect getal, terwijl 6 dat wel is (6 = 1 + 2 + 3, en ook 1 x 2 x 3) (12 is een overvloedig getal).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles wat deelbaar was (vroeger) door 1,2,3,4 en 6 was "goed". 13 is niet deelbaar en daarom vond men dat vroeger eng en fout. Het klopte niet.

Ook heeft het waarschijnlijk met Jezus te maken. Hij zat met zijn 12 apostelen aan tafel en de 13e (Judas) verraadde hem.

13 werd ook geassocieerd met heksen, die vroeger met zijn 13en voor een bijeenkomst kwamen.

Ook kun je het verhaal op Wikipedia lezen. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overigens de eerste en gelijk de laatste keer dat ik louter een gevonden tekst knip-en-plak (van Wiki nog wel nota bene).

Heb er nu al spijt van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer we het hebben over een "dertiende maand" overigens wordt iedereen hier op de zaak juist vrolijk in plaats van angstig of ongelukkig.

(Om maar eens een tegengeluid te laten horen en de geopperde stelling te nuanceren.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wikipedia kopieeren plakken
zo nou heb ik het zelfde antwoord geven als sommige anderen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ooit ergens horen zeggen dat katten die vallen 9 van de 10 keer dood zijn na een val tussen de 7de en 13de verdieping. Lager en hoger is dat omgekeerd evenredig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
.......en de kruisridders werden verraden op vrijdag de dertiende....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat heeft met religie te maken