Hoe ontstaat 'spontaneous combustion', ofwel spontane zelfontbranding?

Kan je lichaam spontaan ontbranden? Bestaat dit fenomeen uberhaupt? Is dit werk van boven, of is het kul?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Er is geen enkel geval bekend waarbij er geen twijfel in 't spel is. Dus wetenschappelijk gezien kan je eigenlijk wel stellen dat 't fenomeel niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is werk van boven, dus is het kul.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet spontaan, tenzij je echt kookt van woede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf zelfs te suggereren dat die 'voorbeelden' nep zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een paar gevallen bekend waarbij wel degelijk achterafbleek dat er een bron is geweest (haardvuur, sigaret), maar echt spontaan, nee, daar zijn geen bewijzen voor. Wel gelovers naturlijk, maar geloof is geen bewijs.
AWM
14 jaar geleden
Dat wil ik wel eens zien, hoe je iemand in de fik steekt met een sigaret. Zonder kleren uiteraard. Oh nee, dat wil ik helemaal niet zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoef je ook niet bang voor te zijn. Het zal niet gebeuren en is ook nog nooit gebeurd! Maar met dat werk van boven...daar wonen 2 mooie buurdames en pfff.En da's geen kul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman ; dat ging geloof ik om de combinatie van erg veel lichaamsvet, een nylon nachtgewaad (beslist niet zonder kleren dus, de kleding scheen zelfs als een soort 'lont' te fungeren als ik me goed herinner) en een sigaar of sigaret, het precieze verhaal moet je me vergeven, ik onthou dergelijke opgeklopte verhalen ook erg slecht, zal wel iets op Discovery geweest zijn. Overigens was de persoon niet tot een hoopje as vergaan, hoor, maar wel flink te grazen genomen door de vlammen.
Het bestaat niet, want het is niet 'spontaneous'. Mensen kunnen onder de verkeerde omstandigheden (of moet dat zijn de 'juiste') wel branden, maar het helpt al een stuk als daarbij hulpmiddelen betrokken zijn, zoals een vloeibare brandstof die je per ongeluk over je heenkrijgt of zo.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat mensen niet spontaan ontbranden. Er is altijd een aanwijsbare oorzaak, hoewel die niet altijd gevonden wordt.

Ik zeg overigens geenszins dat dit verschijnsel niet door God zou kunnen worden veroorzaakt, maar ik zie geen enkele indicatie die erop wijst dat hij dit ook inderdaad doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een wijdverbreid verhaal zou een jonge vrouw vanzelf in brand gevlogen zijn in een volle discotheek in Soho en in een oogwenk verteerd zijn, aan het eind van de jaren ’50. Wat gebeurde er werkelijk...