Voor:
1. je weet veel
2. kan veel redeneren
3. kan anderen helpen
4. weet achtergronden

Tegen:
1. je weet weinig
2. je snapt niets
3. je kunt niemand intellectueel helpen
4. je kent geen achtergronden

Over het algemeen is kennis erg belangrijk om verbanden te zien en kennen, hiermee kun je gemakkelijker door het leven dan wanneer je dit niet hebt.
Van de andere kant is leven zonder kennis wellicht veel zorgelozer en dat kan ook wel eens lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste nadeel van kennis is het besef dat je niet genoeg kennis hebt.
het grootste voordeel van kennis is dat je beseft dat je niet genoeg kenis hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met gesloten ogen door het leven wandelen is simpel. Een lamp die nooit brandt zal nooit weten hoe het is om te branden, dus hij zal zich er ook niet druk over maken.

Maar het kennen van de waarheid geeft een verrijking aan je leven waardoor alle hobbels en bobbels op je pad een stuk lichter zullen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon heel handig om kennis te hebben op verschillende gebieden, of om te weten waar je deze kunt vinden, dan kun je deze met elkaar vergelijken en dan kun je ook een gefundeerd oordeel ergens over hebben. Je kunt inschatten wat de gevolgen van iets zullen zijn, je kunt deze overdragen aan anderen.

Van de andere kant kan teveel kennis je overspoelen, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het kan in je hoofd spoken, je kunt je meer zorgen maken over een bepaald iets. Het kan ook je gevoel in de weg staan als je alles gaat wegredeneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennis gooit je uit het paradijs...

Weet je nog dat Eva at van de boom van goed en kwaad... Dat was de boom van kennis... En als je kennis hebt, dan weet je wat goed en weet je wat kwaad is, daarmee roep je die dualiteit in leven en daardoor wordt je door jezelf uit het paradijs gekieperd...

Dat is nogal een nadeel, maar ook dat heeft weer een voordeel, dan weet je welke waarde het paradijs heeft, dat weet je dan weer niet als je er altijd in gezeten hebt... Wordt weer als kinderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen goed en kwaad heeft veel meer te maken met moraal en cultuur en niet per definitie met kennis.
Kennis op zich heeft geen waarde. Misschien vind je het leuk om meer te weten over een bepaald onderwerp of heb je een bepaalde kennis nodig voor je werk. Dat zijn dan de voordelen van het hebben van de kennis.

Kennis wordt pas waardvol als je het kan combineren met wijsheid, met empatie, met creativiteit, etc. Dan kan je de feiten die je kent op een bepaalde manier plaatsen. Of gebruiken om mensen te helpen. Of omvormen tot kunst.

Als adviseur moet ik veel kennis hebben van zaken zoals arbeidsrecht, van de cao, van gedragskunde en zo nog meer. Maar de waarde van mij als adviseur is niet de kennis op zich, maar hoe ik hem kan overbrengen, hoe ik het kan combineren met elkaar en hoe ik creatief oplossingen kan vinden bij problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yes.
Het antwoord van Eefst is erg goed, maar ik wil nog wel toevoegen dat er ook een nadeel aan kennis kan zitten.
Het blokkeert.

Stel er zit een vogel in de tuin op de voeder tafel. Iemand die geen kennis heeft van vogelnamen ed zal langer de vogel bestuderen dan iemand die wel de namen weet , die denkt 'oh een roodborstje leuk' (vult het eventueel nog aan met andere kennis erover), en loopt weer verder. Hij kijkt niet echt.

Om open te staan en te leren moet je dus je kennis als het ware een beetje loslaten, wat je weet is niet belangrijk, wat gebeurd wel. En hier komen we bij Xinix 'wordt weer kind', maar niet vanwege het dualisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na deel soms wil je ze niet zien.
Voor deel soms zjin ze een reddende engel voor je
Goed?