Waar komt het schoen zetten met sinterklaas vandaan?

Wie is er op het idee gekomen om je schoen te zetten of hoe is het ontstaan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.9K

Antwoorden (5)

In Nederland zet men vanaf de 15e eeuw de schoen. In eerste instantie gebeurde dat in de kerk en was de opbrengst voor de armen. Uit archiefstukken blijkt dat vanaf 1427 in de Sint Nicolaaskerk in Utrecht schoenen werden gezet op 5 december, pakjesavond. Rijke Utrechters legden wat in de schoenen en de opbrengst werd verdeeld onder de armen op 6 december, de officiële sterfdag van de Heilige Nicolaas.

Uit de 16e eeuw bestaan beschrijvingen van het schoen zetten door kinderen in de huiskamer. Kunstschilder Jan Steen heeft in de 17e eeuw de Sinterklaasochtend op twee schilderijen vastgelegd. Daarop is ook goed te zien wat de kinderen in hun schoen kregen. Vaak was dat snoepgoed zoals speculaas, kruidnoten, pepernoten, marsepein en speelgoed. Opvallend is dat vooral jongens een roe of zakje zout in de schoen vonden.

Tegenwoordig is het Sinterklaasfeest een familiefeest en zetten kinderen hun schoen klaar vanaf het moment dat de Sint in het land is aangekomen. Traditioneel wordt de schoen bij de haard gezet, want Zwarte Piet komt vanaf het dak door de schoorsteen naar binnen. De volgende dag vinden de kinderen dan wat lekkers in hun schoen. Het wordt op prijs gesteld als de kinderen ook wat terugdoen, en dus leggen ze vaak een tekening bij de schoen, of een wortel of suikerklontjes voor het paard van Sinterklaas. In woningen zonder schoorsteen wordt de schoen veelal voor de verwarming in de woonkamer of bij de achterdeur gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou weten we nog steeds niet waarom daar schoenen bij werden gebruikt...
Het is een heel oud kerkelijk gebruik. De armen kregen van de rijken en de opbrengst werd op de sterfdag van St. Nicolaas (6 dec.) verdeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ‘schoenzetten’ bestaat al vanaf de 15e eeuw. Dit gebeurde voor het eerst in de kerk en de opbrengst was voor de armen. Later is men de schoen pas in de huiskamer gaan zetten. De reden hiervoor is onbekend. Wat wel bekend is, is dat meisjes vaak snoepgoed en speelgoed in hun schoen kregen en jongens vaak een zakje zout of de roe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou weten we nog steeds niet waarom daar schoenen bij werden gebruikt…
Nou, niemand schijnt de moeite te nemen om eens op te zoeken waar die schoen vandaan komt. Men is al tevreden met sleur en pleur uit Wikipedia, waar het gevraagde niet in staat.
Daarom een poging van mijn kant:

"Een van de legendes die nog steeds doorwerkt in de huidige tradities rond Sinterklaas was het verhaal dat Nicolaas de bruidsschat verzorgde van drie dochters van een verarmde edelman. De drie meisjes restte geen andere oplossing dan om door prostitutie in hun levensonderhoud te voorzien toen Nicolaas gouden munten door het raam gooide en daarmee de meisjes redde van dit lot en tegelijk hun bruidsschat verzorgde. Het 'strooien' met pepernoten en snoepgoed wordt naar deze goede daad herleid. Ook zijn er versies waarbij het geld terecht kwam in de schoenen van de meisjes, wat een andere traditie rond Sinterklaas zou verklaren."
14 jaar geleden
Om de oorsprong van het schoen zetten te achterhalen moet je verder terug gaan in de tijd dan mijn voorgangers beweren. Zoals je misschien wel weet komt Sinterklaas helemaal niet uit Nederland maar is Nicolaas de bisschop van Myra, dit ligt ten zuidwesten van Antalya in Zuid-Turkije in de eerste helft van de vierde eeuw.
Turkije is een islamitisch land en de schoen heeft een symbolische betekenis. Het gooien of slaan met de schoen is een ultiem teken van belediging. Het geven van een gift in de schoen is een ultiem teken van gulheid. Omdat Nicolaas van Myra geld schonk aan drie arme meisjes om te kunnen trouwen en hij hierdoor het symbool van gulheid werd is het schoen zetten en daarin cadeaus ontvangen overgenomen. Dat de Sint uit Spanje zou komen stamt uit de zestiende eeuw waarbij de Spanjaarden met hun handelsschepen kostbare geschenken en lekkernijen meenamen.