Wat is een misvatting?

In de breedste zin van het woord.

Toegevoegd na 54 minuten:
Als reactie na een aantal antwoorden:
Bestaat er dan maar één denkbeeld dat juist is? Of maar één waarheid? En is een misvatting dan een ander denkbeeld en/of een andere waarheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (8)

Iets wat verkeerd begrepen was waardoor er iets mis gaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verkeerde opvatting; denkbeeld dat niet klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik hier een smal antwoord plemp, hebben wij een misvatting.

Toegevoegd na 1 uur:
Een misvatting kan ontstaan als de betreffende partijen een verschillende perceptie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets waarvan je denkt dat het waar is, maar waarvan je inziet dat het niet waar is. Een ander die dat eerder inziet noemt het ook een misvatting van/bij jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vatten is snappen, vat je dat?

Dus als je iets gelooft, dat is dat nergens op gebaseerd is, dan geloof je iets, als je dat opVAT als een waarheid, dat is dus dan een misVATTING...

Dus elke vatting is een misvatting... Hij die weet vat niets, die weet...

Er is maar één WAARHEID... klopt... En een ieder die die ziet, sluit zich aan bij die ene waarheid, en men is daar één in... AL EEN... men is AL EEN, alleen... mens is ALLEEN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een misvatting is een algemeen voor waarheid aangenomen standpunt, dat weerlegd wordt door overtuigende argumenten, zodat daarna een nieuw standpunt ingenomen wordt (of kan worden).

Gisteren kwam ik bijv. al zappend een voor- en een tegenstander van elektrisch autorijden tegen - de meesten van ons denken, dat dit goed is ivm. verminderde CO2-uitstoot, dus dat dit een na te streven ontwikkeling is - meer oplaadpunten, dus, en betere accu's, zodat je verder kunt rijden op één lading.
Maar, zo zei de tegenstander : die elekrticiteit wordt wél opgewekt door fossiele brandstoffen en kernenergie, omdat nu al aan de vraag naar groene stroom niet voldaan kan worden, en er zal dan zo'n 40 % méér elektriciteit nodig zijn....
Heersende misvatting is dus, dat elektrisch rijden een goede zaak is voor het millieu, en nagestreefd moet worden, volgens de tegenstander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als tijdens de mis iemand jou wil vatten en hij of zij grijpt mis,is dat een misvatting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een misvatting is een bepaald idee dat bij een aantal mensen leeft over een bepaald onderwerp, maar dat niet juist is.
Bijvoorbeeld: "Eens een dief, altijd een dief". Hiermee gaat men ervan uit dat een dief nooit meer op het rechte pad kan komen. Uit onderzoek blijkt dan dat dat helemaal niet waar is.
Er is dus niet slechts één waarheid, want er zijn dieven die altijd dieven blijven, maar niet allemaal.