Zolang je geleefd wordt door anderen. Zolang je agenda wordt bepaald door anderen. Zolang je dag- en nachtritme wordt bepaald door anderen zal je jezelf nooit leren kennen.
Voor mijn ziekte leefde ik op deze manier. Klant is koning, werk is heilig en geld moet rollen.

Om mijn 'pechgevalletje' heb ik geleerd om de echte waarde van het leven in te zien, en mijn persoonlijkheid echt vorm te geven, in plaats van 'toneelstukjes' opvoeren die je klanten willen zien.

Dit is niet de ideale manier, maar wat ook helpt is een sabatical, een pelgrimstocht, een maand in een zenklooster. Dat zou ik aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe leer je jezelf kennen, dat is onmogelijk, TOTAAL ONMOGELIJK... DAAR SLAAGT NOOIT IEMAND IN...

Omdat het intrinsiek onmogelijk is...

Wat wel kan gebeuren je realiseert je wie of wat je bent... En als dat gebeurt dan ben je verlicht... Maar je realiseert je wie of wat je bent...

Dus je herkent het of je herkent het niet, maar leren is uitgesloten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is erg moeilijk jezelf te leren kennen als je je altijd plooit naar anderen.
het is dus het beste het idee dat iedereen je aardig moet vinden overboord te gooien.
niet dat je als een egoist moet gaan leven, maar sta wel stil bij wat JIJ wilt.
14 jaar geleden
Het eerste wat in mij opkomt is door naar jezelf te luisteren.
Of onderneem iets waarin je jezelf tegenkomt.
Doe iets primitiefs of ga voor een goed doel ergens helpen waar echte ellende heerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door heel goed naar jezelf te kijken. Veel beter dan dat je momenteel doet.

Dus naar wat je doet, hoe je dat doet en vooral waarom je dat doet.
Ik heb het dan niet over oppervlakkige beredening, bijvoorbeeld ik lust spruitjes niet omdat het vies is. Nee waarom is het vies, is het er misschien ook in gedauwd vroeger, of anders... Waarom reageer je misschien heftig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door eerlijk tegen jezelf te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat
1. je bent wie je denkt dat je bent, maar ook
2. je bent wie de mensen die van jou houden denken dat je bent, maar als derde
3. ben je ook wie je vijanden denken dat je bent.
Wie ben je eigenlijk van de drie?

De eerste zelf ken je wel, en waarschijnlijk de tweede zelf ook nog wel, maar van de derde zelf is waarschijnlijk je echte zelf, maar daar zijn zoveel versies van, en die kan je alleen maar leren kennen door veel naar jouw vijanden te luisteren. Maar dan ben je wel een tijdje bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe wil je jezelf leren kennen? Als persoon/eigen ik? In de trand van wie ben ik?
Of wil je weten waar jou competenties liggen en waar je valkuilen?

Om antwoord te geven op het eerste zul je het tweede moeten uitvoeren.
Zodra jij weet wat je competenties / valkuilen zijn en deze analyseerd dan leer je ook je eigen persoon/eigen ik op zijn waarde in te schatten.

Een handig hulpmiddel is om een personal assessment uit te voeren. En dan niet eentje waar je tekeningen moet maken, blokjes moet stapelen maar eentje waar je aan je omgeving vraagt (familie, vrienden, kennissen, collega's, ex-collega's etc) hoe zij jou ervaren en/of hebben ervaren.
Zij doen dit door een lijst met eigenschappen in te vullen en een lijst met sterke punten van je in te vullen. Daarnaast moeten ze nog een aantal (confronterende) vragen beantwoorden.

Afhankelijk welk pakket je kiest (bij dit voorbeeld) kun je de gegevens 1 op 1 krijgen tot zelfs een persoonlijke analyse welke mondeling wordt toegelicht.

Als je dit allemaal weet dan hou je de uitslag tegen het licht ga je je gedrag spiegelen tegenover deze resultaten.

Vaak is het verrassend wat men van jou vindt. Je moet overigens wel bestand zijn tegen zowel lof als kritiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een sabatical de juiste weg is. Ga alleen op reis met weinig bagage en een beetje geld. In de oudheid werden, met name jongemannen, een maand of langer de woestenij in gestuurd om voor zichzelf te leren zorgen en zichzelf te ontdekken. Back to basic, zeg maar. Door de totale afzondering waren ze ook echt op zichzelf aangewezen. Ik denk dat dit in de huidige maatschappij niet meer mogelijk is maar in je uppie op reis gaan ligt er dan wel dicht bij. Een voettocht naar Santiago de Compostella heeft veel mensen verlichting gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je zelf te vertrouwen,gebruik je eigen grenzen.Dan kom je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Communiceren met je ziel.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeienavond Ik heb een heel leuk boek voor je in gedachten. Het heet 'Op andere gedachten'" van Richard Carlson. Hij schrijft het op een geweldige manier en laat je denken hoe jij denkt en waarom denk je niet anders. Echt een super boek die je gelezen moet hebben.
Vriendelijke groet
jan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag jezelf eens af:
* Wat doe ik graag? Wat geeft mij energie?
* Wat zou ik willen maken, tot stand brengen of ontwikkelen?
* Wat fascineert me? Wat houdt me echt bezig?
* Wat wil ik leren? Waarin zou ik graag willen uitblinken?
* Wat zou ik aan anderen willen doorgeven? Wat wil voor anderen betekenen?
* Wat wil ik het liefste aan de samenleving bijdragen?
* Als ik mijn hart volledig zou volgen, wat wil ik dan doen?

Het antwoord op deze (en eventuele vergelijkbare) vragen, zal je helpen om inzicht te krijgen in je interesses, je sterke punten en je persoonlijke eigenschappen.