Wij hebben onlangs de poes van mij oma ontvangen in ons huis.. wij hebben zelf al een kater.

Nu ging het in het begin vrij goed.. Vervolgens gaan ze elkaar meer uitdagen en achter elkaar aan, blazen constant als ze dicht in de buurt komen bij elkaar en halen uit naar elkaar. Hoe is dit te verkomen? de kater is 18 en denk ik bijna aan zijn einde. de poes is 6.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ze vechten uit wie de dominantste is en als ze daarmee klaar zijn is er geen vuiltje aan de lucht... Laat ze dat toch bepalen, geef ze de tijd en grijp niet in... Zo gaat het altijd in de natuur... En als je ingrijpt, dan maak je het erger en het lost niets op...

Dus heb geduld... het komt allemaal goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
bij katten speelt dominantie maar een zeer marginale rol; katten zijn geen kleine hondjes.
in de natuur zouden ze vechten of elkaar ontwijken, en vermoedelijk het laatste, want de kat zit niet op verwondingen te wachten.
twee katten bij elkaar in een territorium plaatsen is zeer tegennatuurlijk, en moet dan ook goed begeleid worden.

Andere antwoorden (2)

Ze zullen aan elkaar moeten wennen, een volkomen normaal proces. De een of de ander zal zijn dominantie willen laten gelden.
Je moet wel opletten of een beide niet te agressief wordt of dat de kater gaat sproeien, in dat geval moet je ingrijpen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
pieker, zie mijn reactie op xinix.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, indat opzicht was mijn antwoord veel te summier.
het beste is beide katten apart te zetten en ze een paar dagen tot rust laten komen.
vervolgens ga je geuren uitwisselen door beide katten beurtelings te aaien, en door slaapmandjes en kleedjes te verwisselen.
neem hier ruim de tijd voor.
vervolgens laat je de katten wisselen van verblijf.
de volgende stap is een haakje op de deur, of het instaleren van een hordeur, zodat de katten elkaar kunnen ruiken en zien, maar er verder geen contact mogelijk is.
ga eten geven aan weerszijden van de deur, zodat zij het zien van elkaar met iets leuks gaan associeren.
gaat alles gemoedelijk en zonder gebrom en geblaas, dan kan je de katten weer bij elkaar laten.

wat helpt is het gebruik van feliway spray of verdamper.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1