Wat is het nut van die kleine plastic medicijn bekertjes die je in het ziekenhuis krijgt?

En dan vooral als er medicijnen inzitten die ook nog eens per stuk in een verpakking zitten..losse tabletjes zou ik me ivm de hygiene nog iets bij kunnen voorstellen..
Krijg hier 3x per dag een bekertje, met daarin 3 medicijnen waarvan 2 hetzelfde zijn, en allemaal apart verpakt..
Ik kan er op geen enkele manier het nut van inzien..wie weet waar deze verspilling goed voor is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Het beste antwoord

In het verpleeghuis waar ik 15 jaar terug werkte had je wel dezelfde bakjes van metaal, deze werden gewoon afgewassen, want desinfecteren is overdreven, je desinfecteerd de koffie kopjes en het bestek ook niet. Alleen konden deze bakjes niet in de afwasmachine die vliegen door de machine heen namelijk waardoor ze dus met de hand werden afgewassen, veel te tijdrovend voor een ziekenhuis natuurlijk.
Dat alles in doordrukstrips zit heeft met hygiene te maken, medicijnen komen in een ziekenhuis niet in potjes binnen zoals je thuis krijgt, want datzou betekenen dat degen die de medicijnen 'uiitzet' met zijn handen aan jouw pillen zit.
De bekertjes kun je bewaren, mijn oma verzamelde ze vroeger al voor ons, we gebruikte ze om verf in te doen, of torens te bouwen tijdens het bezoekuur.
Medicijnen uitzetten (het klaarzetten) is een tijdrovend en secuur werkje, bij ons toendertijd altijd gedaan in de nachtdienst, veel verpleeg- en bejaardenhuizen laten dit tegenwoordig aan de apotheek over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De verpleegkundigen zullen een hele reeks patienten hebben. De medicijnen worden in één sessie in de bekertjes gedaan. Anders zouden ze overal verspreid liggen en kunnen de patienten makkelijker per ongeluk de verkeerde medicijnen krijgen.
En de bekertjes kan je rustig opnieuw gebruiken, voor koffie ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie zal lastig worden of je moet aan 1 slokje genoeg hebben...gaat echt niet meer in hoor...
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah nee verslik je niet zeg !
Dat komt omdat dit van te voren allemaal word klaargezet, en dat is voor sommige afdelingen ook wel nodig. De medicatie is appart verpakt omdat ze dat zo binnen krijgen. De ene patient heeft namelijk maar 1 pil van iets nodig de ander niet.

En dat het verspilling is heb je wel een beetje gelijk in.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bekertje kun je inderdaad hergebruiken zoals mmm ook al schreef. Alleen het plastic van de medicijnen blijft een punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De medicijnen worden per patient voorbereid, en zo weten ze precies, welk bekertje naar welke patient moet.
Dat voorbereiden gaat voor een hele afdeling tegelijk, dus vandaar die individuele bekertjes, en vandaar ook, dat ze in doordrukstrips worden afgeleverd bij je : het zou te veel tijd kosten ze allemaal door te drukken - dat mogen de patienten zélf doen. En het is natuurlijk véél hygienischer, want misschien doen ze dat klaarzetten maar 2 x per dag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou erger zijn als je per dag 3x3 bekertjes voorgeschoteld krijgt.
In het ziekenhuis worden de medicijnen per patient in zo'n bekertje gedaan. Om al die bekertjes weer op te halen en te desinfecteren (je zou niet graag je volgende portie medicijnen uit een besmet bekertje krijgen), is een kostbare zaak. Het is veel goedkoper (en hygiënischer), om telkens nieuwe te gebruiken.
jc54
14 jaar geleden
Rede hiervan is ,de gene die de medicatie uitzet om het bij elkaar te houden ,dus niets kan er uitvallen,niets kan ontbreken.Het is een middel om op naam de juiste medicatie te delen,die bekertjes passen in een soort dienblad waar de bekertjes inpassen.Dus de juiste medicatie bij de juiste persoon.