Op de platformen van Schiphol is het verboden foto's te nemen. Toch wordt dit veel gedaan. Worden hier weleens "straffen" voor uitgedeeld?

Zelf ben ik een tijdje werkzaam geweest als vliegtuigonderhoudstechnicus op Schiphol. Het eerste wat je leert is dat je geen foto's mag maken op het vliegveld. Bij de Douane wordt ook gecontroleerd wat voor apparatuur je bij je hebt. Vaak had ik een laptop bij me, maar omdat ik die voor me werk nodig had is dat toegestaan. Ook namen we weleens een kleine compact camera mee om schades aan vliegtuigen mee te fotograferen. Dit is toegestaan.

Maar hoe zit het met het foto's nemen van andere vliegtuigen die bijvoorbeeld gaan opstijgen of net zijn geland?

Ik ben zelf vliegtuigspotter en als monteur sta je erg dicht op de start/landingsbanen. Een mooie kans om foto's te maken. Toch heb ik dit nooit gedaan.

Zijn er mensen die tevens werkzaam zijn op Schiphol en die hier ervaring mee hebben?

s.v.p geen antwoorden van "ik denk dat het wel/niet mag" zonder dat je hier ervaringen mee hebt. Alleen antwoorden van mensen die zelf op Schiphol werken (of een ander vliegveld)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou dit voorstel bij je baas kunnen doen: dat je op een bepaalde dag foto's gaat maken, en dat je ze eerst allemaal netjes laat zien. Of dat je je baas een toestel geeft, en dat je die zo nu en dan gebruikt om foto's te maken. En na de werkdag lever je 't toestel weer in. Zodoende kan je baas perfect controleren of je geen foto's hebt gemaakt van zaken die niet door de beugel kunnen.
Neem dus 't initiatief, en geef niet te snel op. Vaak kan je ook nog een stapje hoger. Je kan er ook op wijzen dat 't publiek ook gewoon foto's kan maken met 20x zoom.

Het beste antwoord

Omdat het niet verboden is.
in de richtlijnen van pashouders staat nadrukkelijk dat fotograferen is toegestaan mits het voor prive gebruik is.
Elk commercieel gebruik is zonder toestemming van de luchthaven verboden.

Helaas denken die nitwits van de security (lees melkertbanen voor analfabeten) dat zij het beter weten.
Altijd leuk om dan een kopie van de voorwaarden te laten zien.
Wel is het zo dat fotograferen IN vliegtuigen door de eigenaar moet worden goedgekeurd.

Toegevoegd na 22 seconden:
Kijk maar naar mijn avatar.