Een vraag is een stelling zonder zelfstandige vorm van intelligentie. Het begrip domheid verwijst naar een laag IQ. Aangezien een vraag geen IQ test kan maken om een meting te verrichten kan een vraag nooit dom of slim zijn. Wanneer iemand zegt het is een domme vraag is dit eigenlijk een oordeel over de intelligentie van de persoon die hem stelt en niet de vraag zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Jawel, die bestaan wel.

Toegevoegd na 36 seconden:
Kijk maar eens rond op deze site en je zult er genoeg vinden hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, vind ik niet een vraag is nooit dom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ter compensatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, niét vragen, dat is dom :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van mij een +1 te compensatie... Slaat nergens op een -...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is een ongestelde vraag een rode vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar voor een paar dagen !
Nee,

Elke vraag kan voor iemand belangrijk zijn.
Elke vraag kan je kennis verbeteren.
Elke vraag is gewoon een vraag er zijn geen slimme of domme vragen.

( er bestaan enkel foute / goede antwoorden )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Dat klopt. Domme vragen bestaan niet. Alleen wel domme mensen....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauw -1
De enige domme vraag is de vraag die niet gesteld wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor anderen kan een vraag misschien als 'dom' worden omschreven. Maar dit laatste zegt meer over die 'anderen' dan over de oprechte vraagsteller..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vragensteller graag een antwoord hierop wil, wie zijn wij dan om dit te mogen beoordelen dat het een stomme vraag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die bestaan zeker. Sommigen stellen een vraag, die ze zelf al beantwoorden. Ze hebben dat zelf niet eens door vaak. Velen zeggen zelf al :"Oh, wat een stomme vraag, natuurlijk,dat wist ik toch", dus in dat opzicht worden er best veel, vaak onbewust, stomme vragen gesteld. Heb je een hobby cq. expertise over een bepaald onderwerp, zul je elke vraag daarover stom vinden, omdat het voor jou een simpele vraag is, dus stom dat iemand dat niet weet. Voor de vraagsteller is het onbekend terrein en door te vragen kan hij/zij de kennis uitbreiden en daarom worden ook vragen gesteld. Voor diegene is het dan weer geen stomme vraag.
14 jaar geleden
Wat wij.of sommigen van ons als een domme vraag beschouwen,kan voor de vragensteller zeer belangrijk zijn! Dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
positivistische benadering hoor
Jawel, vragen naar de bekende weg...

Hoe dom kun je zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan ik hier een reactie op geven?
;-)
Als je kijkt naar de definitie van dom:
Dom: Blijk gevend van weinig denkkracht.
Iemand is "dom" als deze een duidelijk lager IQ heeft dan gemiddeld. Een handeling, gedachte of uitspraak is "dom" als deze niet in overeenstemming is met wat algemeen bekend wordt geacht.

Ja, dan bestaan er 'domme' vragen. Bijvoorbeeld erg simpele vragen, waarvan de antwoorden als bekend worden geacht.

Maar, ik vind dat er maar weinig écht domme vragen bestaan. Als de vraagsteller het belangrijk genoeg vindt om te vragen, dan zal hij/zij daar wel een reden voor hebben. Dat hoef niet een 'domme' reden te zijn.
Hoe simpel de vraag ook voor anderen mag blijken.

Er zijn wel eens een paar vragen waarvoor ik op een niet-bestaande "domme vraag"-knop wil drukken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achteraf gezien vind ik een paar van mijn eigen vragen niet van de slimste. Maar dat is achteraf, op het moment zelf vond ik ze brillant, haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan geen domme vragen.!
Wel grappige vragen...

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan worden ze alsnog gemarkeerd als goeievraag..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je vraagt iets omdat je iets wilt weten. Een vraag *niet* stellen, dat is dom.

Er bestaan wel vragen waar je zelf het antwoord op had kunnen bedenken. Misschien dat dat wordt bedoelt met een domme vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stop nooit met te vragen als iets je niet duidelijk is.
Dus dat is niet dom, blijf onderzoeken, blijf vragen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, jawel hoor ; bijvoorbeeld vragen die al minimaal zes keer gesteld en beantwoord zijn. Scroll maar eens helemaal naar beneden op de pagina ;-)

Gerelateerde vragen

1. Waarom bestaan er geen domme vragen?
2. Domme vragen bestaan niet, maar hoe noem je die vragen dan?
3. Als er geen domme vragen bestaan, welke vragen stellen domme mensen dan?
4. Zijn er domme vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ipv het te melden wil 20 man toch ff puntjes scoren hier ^.- of nog erger, het melden en antwoorden!
In principe vind ik dat er geen domme vragen zijn. Ik vind het eerder dom om iets níet te vragen als je iets wilt weten.

Wel vind ik dat wat Pijnboompitje terecht opmerkt; er vragen zijn die als algemeen bekend worden geacht, dus als 'dom' kunnen worden beschouwd. Zo vind ik dat een geboren en getogen Nederlander bijvoorbeeld moet weten dat H.M. Koningin Beatrix ons staatshoofd is. Wanneer het een geëmigreerd iemand betref vind ik het al een minder domme vraag.
De bestempeling 'domme vraag' is dus afhankelijk van wíe de vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind vele vragen dom, omdat ze niet uit het 'ik wil weten' gevoel worden gesteld maar omdat men graag de eigen naam ziet staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een vraag die wel bij je leeft, maar die je NIET stelt
DAT is een domme vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee vragen zijn nooit dom!

Sommige mensen weten dingen echt niet wat andere heel voor de hand liggend vindt. Daardoor lijkt het soms wel een beetje dom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk soms ook wel eens: kan ik dit wel vragen, is dit niet 'dom'? Vooral op mijn werk.... Maar weet je wat dan het grappige is als ik ze WEL stel? Dat heel veel anderen denken: gelukkig dat ze die vraag stelt omdat ze het zelf niet durfden te vragen!

Dus schroom niet en vraag maar raak!
14 jaar geleden
Een vraag is dom als de vraagsteller het antwoord al weet en de vraag enkel stelt om de verbazing van anderen op te wekken.
In dezelfde context stelt een leraar dus wel altijd domme vragen aan zn studenten.
Maar aangezien die domme vragen dan wel een algemeen belang dienen, kan je je ook weer gaan afvragen of dat dan wel een domme vraag is..