wat is een kinesioloog?

Naar aanleiding van een antwoord op een eerder gestelde vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Het beste antwoord

Kinesiologie betekent letterlijk “bewegingsleer”. Het is een methode die de mens in zijn totaliteit benadert en balans brengt in zijn energiesysteem. Door middel van spiertesten, waarbij de therapeut zachte druk op verschillende geïsoleerde spieren uitoefent, worden onbalansen zichtbaar.

Kinesiologie maakt gebruik van kennis uit de acupunctuur, chiropraxie en voedingsleer. Het zelfgenezend vermogen van het lichaam wordt gestimuleerd door te werken met de betrokken reflex- en acupressuurpunten en door gebruik te maken van specifieke fysieke oefeningen of aanpassingen in het voedingspatroon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Een kinesioloog test je dieper liggende motivaties van onbewuste zaken op spierspanning en daaruit kan hij afleiden wat je dieper liggende beweegredenen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinesiologie is een alternatieve geneeswijze op basis van spiertests. De kinesioloog voert deze uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinesiologie is een diagnostische methode uit de alternatieve hoek. Zoals zoveel alternatieve methoden, bestaat kinesiologie in verschillende varianten.

De variant die ik ken (omdat ik zelf, samen met een spierkinesioloog, testen heb uitgevoerd), gaat ervan uit je spierspanning wordt beïnvloed door dingen die goed of slecht voor je zijn.

Bij de test hebben we eerst wat geoefend. Iemand moest staan. De kinesioloog gaf die persoon een mobieltje in de ene hand. De andere arm moest naar voren worden gestrekt - zeg maar als bij de Hitlergroet. De kinesioloog duwde de arm naar beneden.

Daarna moest de proefpersoon het mobieltje wegleggen. De proef werd herhaald. Nu kostte het de kinesioloog veel meer moeite om de arm naar beneden te duwen.

Volgens de kinesioloog toonde dit duidelijk aan dat de straling van een mobieltje slecht is voor de mens.

Wij hebben hem erop gewezen dat je dat niet kunt zeggen, omdat iedereen vantevoren al wist wat de verwachte uitkomst was. Dat deze proef dus pas geldig zou zijn als de proefpersoon geen idee zou hebben of het mobieltje aan of uit zou staan. Gelukkig kon de kinesioloog inzien dat we daar gelijk in hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarna hebben we de echte test gedaan, met de ringtest. De proefpersoon moest met de vingers een ringetje maken. In de andere hand hield hij ofwel een flesje met extreem zout water, ofwel een flesje met zuiver bronwater. De kinesioloog probeerde het ringetje uit elkaar te trekken. Omdat extreem zout water voor iedereen slecht is, zou hij het ringetje makkelijk uit elkaar moeten kunnen trekken als de proefpersoon zout water in de andere hand zuo houden. Bronwater is juist goed voor iedereen, dus bij bronwater zou het moeite kosten het ringetje uit elkaar te trekken. Na een paar keer oefenen werd de test gedaan. Het resultaat was voor de spierkinesioloog teleurstellend. Hij scoorde wel iets meer dan volgens de toevalsverwachting, maar het verschil was klein. Voor een diagnostische methode waar zeer belangrijke beslissingen van afhangen, is dat niet acceptabel. Voor de testers (van de Stichting Skepsis) was het resultaat echter ook verrassend: er waren meer treffers dan volgens het toeval mocht worden verwacht. Zowel Skepsis als de spierkinesioloog willen de test dolgraag nogmaals uitvoeren om meer helderheid te krijgen. De spierkinesioloog heeft echter ingezien dat hij kennelijk te slecht presteert. Hij wil daarom een andere, meer ervaren kinesioloog de test laten ondergaan. Tot nu toe is het noch Skepsis, noch de kinesioloog gelukt een andere kinesioloog te vinden die ons wil helpen. In de Bron vind je het uiterst gedetailleerde verslag.