Waarom is een onderdoorgang(tunneltje) "onderdoor"?

Toegevoegd na 10 minuten:
Waarom kiest men ervoor een onderdoorgang ergens onderdoor te maken, terwijl het ook eroverheen zou kunnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Men maakt een tunnel of brug om korte korte of kortere route te kunnen nemen.
Men noemt dit ongelijkvloerse kruizingen zodat het kruizende verkeer elkaar niet mengt omdat dit ongewild is of gewoon niet kan, (denk aan water)
Denk eens aan het aquaduct in de a4 bij Alphen is dit nu een brug of een tunnel?
Echter waar je ook voor kiest de de ene keer ga je ergens overheen en de andere keer eroverheen.
De keuze om dit met een tunnel of brug te doen hangt af van de eisen en de kosten.
Om bergen te kunnen omzeilen is de kortste weg natuurlijk er doorheen, een brug zou hier geen soelaas bieden.
Bij bruggen is het belangrijk te weten wat er onderdoor moet zoals schepen bij belangrijke waterwegen.
Kijk eens naar de Golden Gate brug in San Francisco
Of denk aan de Schipholtunnel die een taxibaan voor vlietuigen kruist, vliegtuigen krijg je nu eenmaal niet makkelijk door een tunnel.
Vaak is bij dit soort van kruizingen het formaat van wat er gebruik van moet maken een reden om voor een brug of tunnel te kiezen.
Bij bruggen is er een grens aan de maximale lengte of hoogte van de afzonderlijke brugdelen.
Denk aan de Eurotunnel of de tunnels door bergen zoals de Mont Blanc tunnel.
Vaak zijn ook tunnels minder onderhoudsgevoelig, echter de techniek om tunnels te maken in moeilijk te hanteren materie is vergeleken met bruggen nog niet zo zo erg oud en zijn de mogelijkheden nog steeds niet uit geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat je ONDER iets anders DOOR gaat. Een weg, een sloot, een rivier, een spoorlijn.....
En die weg, sloot, rivier, of spoorlijn loopt er dan OVER HEEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha net wat sneller!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder een berg kan ook bedenk ik nu ineens.
omdat de ene weg onder de andere door gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het antwoord al zelf, omdat het onderdoor is...!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is het gewoon makkelijker een tunnel te graven dan een brug te bouwen. Vooral als je over of onder iets door moet dat nogal hoog is (een spoorlijn met bovenleiding bijvoorbeeld). Een tunnel is dan eenvoudiger dan een brug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van de onderdoorgang een overheengang (nieuw nederlands woord) maakt dan is vervolgens hetgeen waar je overheen gaat de onderdoorgang geworden... er zal dus altijd een onderdoorgang blijven......

Bovendien is soms een onderdoorgang esthetisch meer verantwoord en/of makkelijker. Stel je voor dat je een klein tunneltje moet maken onder een spoorlijn door waar fietsers en voetgangers makkelijk door kunnen of een hele hoge brug waar de fietsers dan hun fiets omhoog moeten duwen en voetgangers echt moeten klimmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel handig, zelf het antwoord al geven, hoeven wij het niet te doen!