In de muziek is er een soort zegswijze: Als je een fout maakt, moet je 'm vooral nog een keer precies zo maken. Dan heeft niemand het door.

Steve Lukather (gitarist Toto) heeft dat wel eens gezegd en ik heb 't 'm best vaak horen doen in live optredens. Het werkt echt. Iets is geen fout meer als je 'm met een stalen gezicht herhaalt. (-:

Maar in veel gevallen is een fout gewoon een fout. Hoe erg het is (_of_ het erg is) hangt onder andere af van of je beter had kunnen weten. En dat had je, als je de fout vaker gemaakt hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt wel wat je zegt +1

Andere antwoorden (7)

Een fout is een leermoment.
Je hebt iets gedaan of niet gedaan en de uitkomst is niet wat jij verwachtte. Je hebt dus een resultaat wat je niet beoogd had. Daar kun jij je heel naar onder blijven voelen. Je kunt ook bedenken dat je nu geleerd hebt hoe het niet moet.
Wat zou je de volgende keer anders doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste keer is het een fout en de derde keer is het een stommiteit.. de tweede keer dat weet ik dan niet

Voorbeeld...Op een feest stoot ik een glas bier om... Niemand die wat zegt en iedereen helpt mee om het op te ruimen... Even later gooi ik weer een vol glas bier om... Nu kijkt men mij aan en zegt: Blijf je aan de gang, maar nu moet ik het zelf gaan opruimen... Even later gooi ik weer een vol glas bier om, maar nu is wordt het me aangerekend en moet ik verantwoording afleggen waarom het nu voor de derde keer gebeurt... En dan wordt het mij kwalijk genomen en zit ik fout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook zo zijn,dat je voor die tijd al meerdere glazen bier geconsumeerd had,en dan wordt het je niet zo kwalijk genomen.
Ha, die Sharona;

Nee, als de zaak ernstig genoeg is kan een fout dat al bij de eerste keer zijn. Een vergissing kan wel bij (bewuste) herhaling als fout worden opgevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fout is pas een fout als je hem hebt gemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definieer eerst 'fout' eens. Een misstap? Een niet juiste keuze? Iets dat ongewenst resultaat heeft?

Al deze dingen zijn al een 'fout' bij de eerste keer. Of de fout ook echt 'verkeerd' is, is afhankelijk van wat je er vervolgens mee doet: Leer je er van? Kun je de fout gebruiken bij herhaling? Is het ongewenste resultaat toch ergens bruikbaar voor?

Als een astronaut een fout maakt met z'n luchtslangetje, is het een fout, maar herhaling zal niet mogelijk zijn. Dus antwoord op de vraag 'Is een fout pas een fout als je hem herhaalt?' is Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fouten maak je onbewust om ervan te kunnen leren...

Maar dit wilt natuurlijk niet zeggen dat als ik in maart wederom op de PVV stem dat ik dan fout bezig ben, omdat ik mijn stemwijze herhaal...

Het is maar net hoe je de omschrijving fout toepast en interpreteert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fout is pas een fout als jij zegt dat het fout was. Voor de rest is het een perceptie.