Constantinopolis

Toegevoegd na 10 minuten:
link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Istanboel

Toegevoegd na 21 minuten:
http://www.rkkerk.nl/abc/detail_objectID585159.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik vind je antwoord geen plus waard, want geen enkel antwoord zonder toelichting kan een plus krijgen. Maar die minnen zijn natuurlijk volstrekte onzin. Zijn dat misschien wrokminnen? Van mij krijg je een compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat je niet Istanbul bedoelt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als je geschiedenis terug kijkt was ie de hoofdstad van de Rijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als je geschiedenis terug kijkt was ie de hoofdstad van de Rijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even snel een citaat van de Engelse wikipedia: Constantinople (Greek: Κωνσταντινούπολις, Kōnstantinoúpolis, or ἡ Πόλις hē Pólis, Latin: Constantinopolis, in formal Ottoman Turkish: قسطنطينيه Kostantiniyye) was the imperial capital (Gr: Βασιλεύουσα, Basileúousa) of the Roman Empire (330–395), the Byzantine/Eastern Roman Empire (395–1204 and 1261–1453), the Latin Empire (1204–1261), and the Ottoman Empire (1453–1922). Dus als jij Constantiopel zegt dan zeg ik Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee joh, Kralendijk!
De stad waar alle wegen naartoe leiden natuurlijk -- Rome!
14 jaar geleden
Die is er niet.
Wel zou je Jeruzalem kunnen bestempelen als de geloof-hoofdstad van de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
als die er niet is.zal het niet lang meer duren voordat het zo zal zijn...
Het plaatsje : Nummer één

En ja dat bestaat echt ligt naast Breskens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is geen land, staat of provincie dus het heeft geen hoofdstad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd gedacht dat het lutjebroek was, dus misschien klopt het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wisselend, waar de camera's op gericht zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groningen natuurlijk want uh "Er gaat niet boven Groningen"!! :D:D :-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja zeg :-p stelletje anti groningers... mij beetje minnen? :-p hahahaha
In mijn optiek: New York en iedereen die er eens gewoont heeft zal dat met mij eens zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoort vaak New York op tv enzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen een land (of een deel daarvan, bijvoorbeeld de staten in Amerika of de provincies hier in Nederland) kan een hoofdstad hebben.Hieruit volgt dat de wereld geen hoofdstad heeft.

Er zijn natuurlijk wel steden van wereldbelang;

Den Haag, met het internatinaal gerechtshof
Brussel, hoofdkwartier van de NAVO
New York, bestuurscentrum van de VN (om maar iets te noemen)

en ga zo maar door; maar een wereldhoofdstad is er niet.
Op zich wel interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het land belgie, stad new york, met de toren van pizza:p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds ongeveer 18 dagen is dat Wognum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rotterdam havenstad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amsterdam is Gay capital of the world, telt dat ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Zuid-Afrika bestuurlijke, wetgevende en rechterlijke hoofdsteden (Pretoria, Kaapstad, Bloemfontein) en dus niet één ‘hoofdstad’ heeft, zo is er op wereldniveau ook niet één hoofdstad aan te wijzen. Hooguit een stad die onder andere de drie bovengenoemde machten in zich heeft en daarnaast ook qua cultuur, religie, politiek en economie een zeer belangrijke rol op het wereldtoneel vervult.

En mijns inziens is New York, dat vaak wordt genoemd als zodanig, inderdaad de beste kandidaat om ‘hoofdstad van de wereld’ genoemd te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Obama-city

Toegevoegd na 1 uur:
+ Washington
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de wereld een hoofdstad zou moeten hebben, dan heeft de wereld ook buur'landen'/ werelden nodig!
Anders is de functie van hoofdstad een beetje nutteloos.

- Een hoofdstad representeert de wereld ook naar buiten af toe. Ik heb nog geen alienbeschavingen gezien.

- Behalve het regelen van centrale kwesties. Aaangezien in heel de wereld NIETS centraal geregeld is- er zijn wel centrale afspraken tussen landen, werelddelen etc. maar nog niet voor de HELE wereld-tussen ALLE landen.

denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zeggen new york, maarja amerika is altijd al het beste, grootste enzo, dus ik zeg Sexbierum..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cairo, de piramiden bewijzen dat zij iets wisten wat nergens anders te wereld wordt begrepen. Een tijdloos en onverwoestbaar beeld te creëren. Daar kan Constantinople, Rome of Jeruzalem niet tegen op!

Toegevoegd na 21 uur:
Cairo was anders (oké toendertijd Giza) wel de eerste stad die voorzieningen moest treffen voor tienduizenden bouwers en slaven. Dus logistiek en stedelijke inrichting zijn hier uitgevonden. Het is nou eenmaal zo, en daarom vindt ik dat Cairo met de eer mag strijken hoofdstad van de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
New York wordt de wereldhoofdstad als de Globalistische agenda van 2030 doorgedrukt wordt, want daar zit de WHO die alles gaat bepalen.
8 maanden geleden