Hoe kan het dat Amsterdam wel de hoofdstad is van ons mooie landje maar niet de hoofdstad van haar eigen provincie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
/°/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
/°/?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag!

Antwoorden (5)

Ik durf het bijna niet te zeggen, Naat, maar.....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die zag ik wel maar wat ik probeer te vragen . waarom WEL dan de hoofdstad van het LAND?......... maar je heb weer opgelet A-man.........;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en buiten dat: dubb. vragen mogen tegenwoordig heb ik uit betrouwbare bron (een mod.) vernomen ;-)
AWM
14 jaar geleden
Ok, point taken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah kom ik ZO streng over? ;-)
Als eerst moet ik zeggen dat ik dit een hele goeie vraag vind
als 2e: Waarschijnlijk is dat bij geen een land
maar waarom weet ik niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de Franse overheersing ontstond in 1810 de provincie Noord-Holland. Een bestuurlijke strijd tussen Amsterdam en Haarlem om de hoofdstad van de provincie te worden, werd door Haarlem gewonnen.
Een politieke keuze dus uiteindelijk ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Heeee! Letterlijk dezelfde tekst als in
http://www.goeievraag.nl/vraag/haarlem-hoofdstad-noord-holland.4802
Knap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja pcies...bronvermelding zou op zn plaats zijn...dank A-man.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh al gedaan(:
http://www.goeievraag.nl/vraag/haarlem-hoofdstad-noord-holland.4802

En waarom is Amsterdam de hoofdstad van Nederland? (om de volgende vraag voor te blijven :-P)
In de Franse tijd besloot de pas benoemde koning Lodewijk Napoleon, broer van de Franse keizer, Amsterdam als rijkste en grootste stad tot hoofdstad te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je in dit mooie land de gekste dingen kunt verwachten! En dat maakt dit land zo uniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is uniek. Behalve ik .