Waarom zijn de punten van de vleugels van (sommige) windmolens omgebogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Het beste antwoord

Ha, die Nynkeanna;

Zoals al gezegd zijn die randjes (wingtips) ontworpen om turbulenties tegen te gaan. Het reduceren van de geluisproductie is echter een aardige bijkomstigheid; het hoofddoel is om het rendement van de rotor of vliegtuigvleugel te verhogen. Zonder die dingen hebben vliegtuigvleugels minder lift en kunnen windturbinerotors minder kracht opwekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk omdat de wind er dan zonder dat de punten afbreken er makkelijker langs kan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om wervelingen tegen te gaan. Je ziet ze ook op de uiteinden van de vleugels van veel vliegtuigen.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
De windmolens hebben aan het uiteinde van het blad (wiek)een soort handje die het geluid voor een gedeelte opvangt( vliegtuigvleugels hebben soms ook een verticaal opstaand deel)
Door zaagtanden of borstels op de wieken van windmolens te plaatsen, kan het geluid dat de molens maken nog meer gereduceerd worden.
Het is dus allemaal een kwestie van geluidsreductie...