1x een ongeluk veroorzaken door oorzaak drank rijbewijs inleveren of niet (heb je hem nodig voor je zaak dan heb je peg )?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en jou vraag is,hoe dat wettelijk geregeld is of wat men ervan vind? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat 1x alsof één keertje bijvoorbeeld een gezin met kinderen doodrijden niet zo heel erg erg is. Eén keertje maar ; gebeurt me anders echt nóóit hoor !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, helemaal gelijk. 1000+ als het kon

Het beste antwoord

Persoonlijk vind ik van wel. Een auto is geen speelgoedje maar en levensgevaarlijk vervoermiddel, waarmee je wel een beetje volwassen want verantwoordelijk moet kunnen omgaan.

Eén keer met drank op rijden is al een tegenbewijs van die volwassenheid, een keer met drank op een ongeluk veroorzaakt hebben (vast niet na je allereerste biertje en ook niet na één) maakt het sommetje wel heel makkelijk ; lever maar in en probeer het over een paar jaar nog maar een keer. Wat mij betreft inclusief lessen, theorie en examen.

Alcohol en verkeer zijn bijzonder eenvoudig te scheiden, en gaan dus nooit per ongeluk maar altijd welbewust samen. Wie die verantwoordelijkheid niet aan kan, hoort gewoon niet thuis achter het stuur.

Toegevoegd na 26 seconden:
Als je rijdt, dan drink je niet, en als je drinkt, dan rij je niet. Niks ingewikkelds aan.

Toegevoegd na 6 minuten:
En als je hem voor je werk nodig hebt, moet je natuurlijk helemaal niet zulke domme dingen doen. Dan leg je niet alleen andermans, maar nota bene zelfs je eigen leven in de waagschaal ! Dat zou toch jammer zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mee eens,als je drinkt en achter het stuur kruipt,moet je weten waar je verantwoordelijkheden liggen,alcohol en verkeer gaan niet samen.
en jij of je kinderen zullen er op dat moment maar lopen,als je aangereden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je t aan mij vraagt,hou je lekker je rijbewijs,maar ga je wel een paar dagen op cursus die jou duidelijk maken wat alcohol in t verkeer kan doen.maar persoonlijk baal ik wel dat er zoveel mensen t hebben verprutst voor de mensen die met een borrel of 4 net zo normaal kan rijden als zonder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen mensen die met een borrel of vier net zo normaal kunnen rijden als zonder. Er zijn mensen die dénken dat ze met een borrel of vier net zo normaal kunnen rijden als zonder. En dat zijn de gevaarlijkste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat is je ingeboord door de overheid.die mensen bestaan wel.maar die zullen nooit gelooft worden..dat is zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand kan met vier borrels op net zo normaal rijden als zonder - of je moet nuchter al wel heel erg beroerd rijden.
Een hele enkeling zal zoveel zuipen dat hij na vier borrels totaal niet meer aangeschoten is of voelt of lijkt, maar het reactievermogen is dan al wel degelijk minder. Sterker nog, iemand die zoveel gewoon is te drinken dat hij vier borrels niet merkt, zou voor zijn eigen en vooral andermans veiligheid helemaal geen rijbewijs mogen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk, makkelijk een ander de schuld geven. Totdat je met 4 borrels op een aanrijding veroorzaakt. Is dan zeker ook de schuld van de overheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drinken i.c.m. autorijden valt nooit goed te praten -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen lijken goed tegen drank te kunnen. Ik ben zelf één van die mensen. Na vier drankjes kom ik nog geheel nuchter over. Ik merk natuurlijk dat ik wat gedronken heb (waarom zou je anders drinken, als je er écht niets van merkt?) maar dat is voornamelijk dat ik wat spontaner wordt en wat minder sociaal geremd, niet dat ik moeite heb met coördinatie. Gelukkig heb ik de overheid niet nodig om me 'in te boren' dat het nog steeds een heel slecht idee is om in de auto te stappen. Over een lijntje kunnen lopen en zonder dubbele tong kunnen praten wil nog niet zeggen dat ik veilig een auto kan besturen. Ik ben geen supermens. Ook al merk ik het niet, alcohol heeft ook bij mij gewoon effect op mijn reactievermogen. En hetzelfde effect dat me sociaal minder geremd maakt, maakt me overmoedig en meer geneigd risico's te nemen. Net als bij die mensen die blijkbaar zo overmoedig van alcohol worden dat ze denken dat *zij* wel supermensen zijn die veilig met vier borrels op kunnen rijden. Overigens, als je vindt dat geen alcohol mogen drinken voordat je gaat rijden iets voor je 'verprutst', is het waarschijnlijk tijd om je af te vragen of je alcohol gébruikt of 'mísbruikt. Heb je die alcohol echt zo hard nodig dat er iets 'verprutst' wordt als je je alcoholgebruik even uit moet stellen tot je bent waar je moet wezen?
Als je dingen doet waardoor je je rijbewijs kan verliezen, terwijl je dat rijbewijs nodig hebt voor je zaak, heb je geen pech. Je bent dan gewoon heel erg dom, dat is wat anders.

En drinken als je nog moet rijden, is wat mij betreft gewoon misdadig. Je kruipt dan achter het stuur van een potentiële moordmachine terwijl je weet dat je het risico dat je een ongeluk veroorzaakt flink hebt verhoogt. Als je dan ook daadwerkelijk een ongeluk veroorzaakt, mag je wat mij betreft van geluk spreken als je ergste straf is dat je je rijbewijs kwijtraakt. Als het aan mij lag, mocht je minstens een paar maanden de cel in.

Helaas, geen greintje medelijden van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% mee eens.
Vind die luitjes bij wegmisbruikers ook zo zielig die hun rijbewijs verliezen terwijl ze het voor hun werk nodig hebben. Denk dan beter na voordat je je rijbewijs op het spel zet.
+1 van mij
Direct inleveren! En meteen voor een jaar ook! Wedden dat diegene genezen is? En had diegene het rijbewijs nodig voor de zaak, dan was hij extra dom om het risico te nemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima idee, en als je het nodig hebt voor je werk,zoals ik ook, dan moet je daar van te voren maar goed over nadenken, gewoon inleveren en door de versnipperaar, de ouders,broer,zus enz.van de verongelukte moeten ook de rest van hun leven de gevolgen dragen, dus de beschonken bestuurder ook maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pinkeltje;

Het is me niet helemaal duidelijk of je nu een mening vraagt of hoe de situatie wettelijk is geregeld. Als iemand met drank op een ongeluk veroorzaakt zal waarschijnlijk en afhankelijk van de ernst ervan het rijbewijs voor een aantal maanden ingenomen worden, meestal in combinatie met een boete en een verplichte deelname aan een verkeersheropvoedingscursus. Het definitief in beslag nemen van het rijbewijs gebeurt volgens mij alleen bij herhaling of bij zeer ernstige ongevallen. Op zich vind ik dat een terechte situatie; als iemand een keer in de fout gaat en de gevolgen zijn beperkt mag die best de kans krijgen om er iets van te leren, vind ik. Bij herhaling of zeer zware gevolgen vind ik zwaardere maatregelen wel op zijn plaats. En iemand die zijn rijbewijs niet kan missen voor werk of wat dan ook heeft niet 'gewoon pech gehad', die moet net als iedere ander verantwoordelijk zijn voor zijn eiegen daden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet dat je niet mag rijden met drank achter het stuur. Dat is dus de 1e en gelijk de laatste officiele waarschuwing, niet om te pesten. Nee gewoon omdat hierdoor vele onschuldige slachtoffers vallen en wat denk je van de nabestaanden met dit verdriet en jij gaat verder met je leven vrolijk of niet.

Ook heb je de keuze om te drinken of niet als je met de auto bent, dus kan je ook eerst iets regelen, dat iemand anders wil rijden zodat je toch bier kan drinken.

Nee dus gewoon inleveren, want je bent je rijbewijs nog niet waard.

Toegevoegd na 1 minuut:
En heb je nodig voor je werk, dan moet je 2 keer nadenken voordat je gaat drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja gelijk inleveren. Jammer dat je hem voor het werk nodig hebt, dat had diegene eerder moeten bedenken